Lämmitä auton moottori oikein – lyhyt aika riittää

Moottorin esilämmitys vähentää päästöjä ja polttoaineen kulutusta sekä moottorin kulumista.
Moottorin esilämmitys vähentää päästöjä ja polttoaineen kulutusta sekä moottorin kulumista.Lehtikuva
Julkaistu 26.01.2013 12:12(Päivitetty 19.06.2013 09:33)
Toimittajan kuva

Mikko Kormilainen

mikko.kormilainen@mtv.fi

Auton moottorin esilämmitys kannattaa aloittaa jo lämpötilan laskiessa viiteen asteeseen.

Kireät pakkaset Suomessa jatkuvat ja asettavat koetukselle myös menopelit. Moni autoilija miettii, mikä on oikea tapana lämmittää auton moottoria ennen liikenteeseen lähtöä. Kuinka kauan moottoria saa ja kannattaa lämmittää?

Motivan johtavan asiantuntijan Vesa Peltolan mukaan lämmitys kannattaa aloittaa jo silloin, kun lämpötila laskee viiteen asteeseen.

– Kannattaa huomioida, että paukkupakkasillakaan lohkolämmittimellä ei kannata lämmittää yli kahta tuntia, säteilylämmittimellä yli kolmea tuntia.

Alla olevasta taulukosta näet Motivan suositukset sopivasta lämmitysajasta:

Ulkoilman lämpötila

+5°C...-5°C

-5°C...-10°C

-10°C...-20°C

Lohkolämmitin

0,5 tuntia

1 tuntia

2 tuntia

Säteilylämmitin

1 tunti

2 tuntia

3 tuntia

Peltolan mukaan noiden aikojen ylittämisellä ei saavuteta lisähyötyä, ja siitä aiheutuu autoilijalle kuluja kohonneena sähkölaskuna.

– Jos on polttoainelämmitin, sille riittää puolisen tuntia, vaikka olisi miten kova pakkanen. Täytyy vaan muistaa, että autolla kannattaa ajaa yhtä kauan kuin sitä on lämmittänyt, koska lämmittäminen kuluttaa auton akkua.

Moottorin esilämmitys vähentää päästöjä ja polttoaineen kulutusta sekä moottorin kulumista.

– Lämmittäessä kannattaa käyttää ajastinta, ainakin niin, ettei moottoria keitettäisi lämmittimellä koko yötä.

Kaapeleilla virtaa akkuun? Hinta voi olla todella kallis

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa