Tuoreen selvityksen mukaan valtaosa päästökohun jälkeisistä diesel-malleista ovat yhä erittäin saastuttavia.
Pääkuvan videoNäin polttoainetta testataan |
Tuore selvitys paljastaa, että lähes kaikki uudet päästökohun jälkeen valmistetut diesel-mallit Euroopassa ovat edelleen liian saastuttavia. Tuoreita päästömittauksien tuloksia ympäri Euroopan on kerätty yhteen tietokantaan, ja sen tulokset on julkaistu kesäkuun alussa.
TRUE-tietokannan tuloksista selviää, että vuonna 2016 myyntiin tulleet diesel-moottorilla varustetut automallit olivat typen oksidien päästöiltään ainakin viisinkertaisesti yli EU:n rajojen. Vuoden 2017 mallien päästöt taas olivat keskimäärin lähes nelinkertaisesti yli tavoiterajojen.
Euroopan unionin virallinen raja-arvo typen oksidien päästöille on 0,08 milligrammaa kilometriltä.
Päästökohu sai alkunsa siitä, kun Volkswagen myönsi heidän diesel-moottoreidensa synnyttävän valheellisia päästöjä laboratorio-olosuhteissa. Varsinaisissa, todellisissa ajo-olosuhteissa moottoreista syntyi enemmän päästöjä.
TRUE:n tutkimustulosten mukaan lähes kaikki muutkin autovalmistajat ovat syyllistyneet samaan vääristelyyn diesel-autojensa kanssa. TRUE mittaa pakokaasuja käyttämällä valokiilaa, joka kuvaa pakokaasupilven muodon ja koostumuksen. Tutkimuksessa oli mitattuna 370 000 pakokaasunäytettä.
Lähde: The Drive