Hornet-lentäjä näyttää, kuinka pukeutuu ilmataisteluun: "Voi tulla melko kuuma"

0:23img
Hävittäjälentäjän vaatetus pähkinänkuoressa: Näin monta kerrosta lentäjä pukee ylleen.
Julkaistu 14.03.2024 14:57
Toimittajan kuva
Juho Lauri

juho.lauri@mtv.fi

Hävittäjälentäjä näyttää, mitä kaikkea Hornetin ohjaamoon puetaan ylle.

Hävittäjälentäjä joutuu lentoon lähtiessään varautumaan moniin uhkaskenaarioihin, jos kaikki ei menekään täysin nappiin. Jos hävittäjään iskee ilmassa kriittinen vika, voi se vaatia heittoistuinhyppyä ilmasta.

Lapin lennoston hävittäjälentolaivue 11:n komentaja, everstiluutnantti Lasse Louhela kertoo, että heittoistuimen käyttöä tarvitaan ani harvoin, mutta mahdollisuus on silti otettava aina huomioon.

– Korkealla ilmanalassa voi olla kovia pakkaslukemia ja pakkasen purevuus on erittäin kova suuresta nopeudesta johtuen. Esimerkiksi jos pakkasta on 50 astetta ja nopeus 120 kilometriä tunnissa, on purevuus jo yli -85 astetta. Hyppyhetkellä nopeus voi olla jopa 800 kilometriä tunnissa, Louhela havainnollistaa.

Hypyn jälkeen pelastautuminen voi kestää pahimmillaan useita tunteja. Varustuksen pitääkin olla tarpeeksi lämmin, jotta sillä selviää maastossa kovallakin pakkasella.

Laivueen kalustona ovat Hornet-hävittäjät.

Videolla Hornet-lentäjä, majuri Teemu Elonen näyttää, kuinka monta kerrosta hävittäjälentäjä pukee päälleen ennen suoritusta.

Mutta tuleeko ohjaamossa kuuma, kun kerroksia lyödään niin monta päällekkäin?

– Ohjaamon sisälämpötilaa on mahdollista säädellä hieman, joten yleensä ei tule tukalaa olotilaa. Kuormittavilla lennoilla voi tulla talvivarusteissa melko kuuma. Tällaisia ovat esimerkiksi ilmataistelut, jotka tapahtuvat näköetäisyyden sisäpuolella ja pitää sisällään suuren kuormituskertoimen.

Video: Ilmavoimat.

Katso myös: Näin pienessä purkissa hävittäjälentäjät joutuvat operoimaan: "Kuin kävisi kesälomalla saunassa puolitoista tuntia"

5:20img

Juttua korjattu kello 16.12: Videolla ei esiinny everstiluutnantti Lasse Louhela, vaan majuri Teemu Elonen.

Lue myös: Hornet-lentäjä työn vaaroista MTV Uutisille: Virheitä ei kannata tehdä kovinkaan montaa kertaa

Tuoreimmat aiheesta

Ilmavoimat