Lapset soittavat hätänumeroon oikeissa hätätilanteissa, mutta myös silloin kun eivät voi hyvin.
Hätäkeskuslaitoksen asiantuntija Susanna Sankalan mukaan lapsi on hätäkeskuspäivystäjän mukaan näkökulmasta helppo ja esimerkillinen hätäpuhelun soittaja.
Lapset vastaavat kärsivällisesti hätäkeskuspäivystäjien kysymyksiin, ja kuuntelevat ammattilaisten ohjeita paremmin kuin aikuiset.
Sankala kertoo, että lapset soittavat hätäkeskukseen oikeissa tilanteissa, mutta myös, kun eivät voi hyvin.
Hänen mukaansa tyypillinen esimerkki on, että lapsi kertoo olevansa nälkäinen, yksin tai että hänen vanhemmat ovat tapelleet eilisestä asti. Tällöin kyse on sosiaalitoimen tehtävistä.
Lapsi voi soittaa myös kiusaamisesta, joka on tapahtunut koulussa, netissä tai ystävän toimesta.
Soittavatko lapset apua omille vanhemmilleen, minkälaisia tilanteita nämä ovat?
– Useimmiten kyse on ensihoidon tehtävistä. Esimerkiksi sokeritautia sairastava äiti on huonovointinen tai mennyt tajuttomaksi sairaudestaan johtuen. Myös aivoverenkiertohäiriöt (kansanomaisemmin "aivohalvaukset") ovat nykyään yleisiä, Sankala sanoo Hätäkeskuslaitoksen tiedotteessa.
Valtakunnallista 112-päivää vietetään lauantaina 11. helmikuuta.