Hätäkeskuslaitoksen välittämät kiireelliset lapsiin kohdistuvat hoidon- ja huolenpidon arvioinnit kaksinkertaistuivat syksyllä vuoden takaisesta. Niitä tehtiin syksyllä yli 4 000 kappaletta. Se on poikkeuksellisen paljon.
– Tässä tehtävälajissa luku on poikkeuksellisen korkea. Kyllä tämä sykähdyttää negatiivisesti. Toki tämä kertoo poikkeuksellisesta viime vuodesta, toteaa hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuoho.
Kaikki lähtee hätäilmoituksen saapumisesta hätäkeskukseen. Puhelussa tehdään riskien arviota.
– Kun riittävä määrä kysymyksiä ja vastauksia kohtaa toisensa syntyy kiireellinen hoidon- ja huolenpidon tehtävä, joka sitten välitetään sosiaalitoimelle.
– Kyllä nämä lähtökohtaisesti liittyvät yksinäisyyteen, väkivaltaan ja siihen, että lapsi on jätetty oman onnensa nojaan niin sanotusti.
Millaisia lastensuojeluun liittyviä kohtaamisia teillä on hätäkeskuksen puhelimessa?
– On ääripäästä toisen. On selkeää väkivaltaa. Ja pahin mahdollinen on, että joku on kuollut. Sitten on sellaista, että lapsi on itse joutunut hankkimaan ruokansa ja vaatteensa jo pidemmän aikaa, niin onhan ne sykähdyttäviä tilanteita päivystäjillemme ja vaikeitakin tilanteita käsitellä.
Mitä tämä kiireellisyys arviointitehtävässä käytännössä tarkoittaa?
– Kyllä se käytännössä tarkoittaa sitä, että viranomaisen pitää reagoida näissä tilanteissa välittömästi, Hopearuoho toteaa.