Lasten määrä varhaiskasvatuksessa on koronaepidemian aikana vähitellen kasvanut. Kunnallisella puolella päiväkodeissa on ollut reilu neljännes normaalisti varhaiskasvatukseen osallistuvista lapsista.
Yksityisellä puolella määrä on liki kolmannes. Esiopetukseen on puolestaan osallistunut noin 17 prosenttia lapsista, kertoo opetusneuvos Kirsi Alila opetusministeriöstä.
– Osallistuminen varhaiskasvatukseen on jo muutaman viikon aikana noussut, joskin osallistuminen hieman vaihtelee alueittain. Ilmeisesti on niin, että vanhemmat ovat pystyneet aiemmin pitämään lapsia kotona lomien, vapaiden ja työaikajärjestelyjen turvin, mutta nyt lasten osallistumisluvuissa on ollut nousua, hän sanoo.
Lue myös: Lapset esittivät ministereille kysymyksiä koronatilanteesta – "Minustakin on joskus epäreilua, kun joutuu heräämään aikaisin kokoukseen"
Jopa 30 lapsen ryhmiä
Opetusministeriö on suositellut vahvasti, ettei päiväkodeissa yhdisteltäisi ryhmiä eikä henkilökuntaa siirreltäisi ryhmästä toiseen koronaviruksen leviämisen estämiseksi.
Alila ymmärtää ryhmien yhdistämisen, jos ryhmään on jäänyt vain muutama lapsi, mutta tietoa on tullut jopa 30 lapsen ryhmistä. Alila muistuttaakin lainsäädännöstä, jossa määritellään, kuinka monta lasta saa olla koulutettua henkilöä kohti ja montako kasvatus- ja opetushenkilöstön jäsentä voi ryhmässä enintään olla.
– Aluehallintovirastot selvittävät esiin tulleiden ryhmien osalta tilannetta, hän sanoo.
Päiväkodeista on ministeriöön kantautunut tietoja henkilökunnan huolesta omasta ja lasten terveydestä.
– Mutta sitten tulee sellaista viestiä, että asioita pyritään tekemään mahdollisimman normaalisti. On ollut tosi hienoa, että varhaiskasvatuksenkin henkilökunta on ollut eri tavoin yhteydessä päiväkodeista pois oleviin lapsiin ja näiden perheisiin. On järjestetty esimerkiksi virtuaalisia musiikkihetkiä ja kirjan lukemista, hän kertoo.
Lisää aiheesta: Kysely kertoo lapsiperheiden muuttuneesta arjesta: Suurin muutos koettu ruoanlaitossa – “Fiilis on odottava, pelonsekainen, kyllästynyt"
Digikauden tavat kehittelyssä
Päiväkodit eivät ole velvollisia järjestämään varhaiskasvatusta tai esiopetusta etänä, mutta monet varhaiskasvatuksen opettajat ovat olleet yhteydessä kotona oleviin lapsiin ja järjestäneet videoyhteydellä toimintaa, kertoo Varhaiskasvatuksen Opettajien liiton puheenjohtaja Anitta Pakanen.
– Lapset ovat voineet nähdä kavereitaan ja osallistua esimerkiksi jumppa- ja musiikkihetkeen. Ja esiopetuksessa on tehty erinomaista materiaalia kotona oleville lapsille esiopetussuunnitelman pohjalta, Pakanen sanoo.
Varhaiskasvatuksen opettajat ovat hänen mukaansa pitäneet korona-aikana työmotivaatiotaan yllä ja kehitelleet uusia digikauden tapoja saada myös pienet lapset osallistumaan.
Varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt on osittain pystytty toteuttamaan tänä poikkeusaikanakin, mutta huoliakin on noussut pinnalle.
Lue myös: Li Andersson huolissaan oppilaiden eriarvoisuudesta: Osaa lapsista ei ole lainkaan tavoitettu yli kuukauden jatkuneen etäopetusjakson aikana
– Varhaiskasvatuksen henkilöstö on ollut meihin hyvin paljon yhteydessä, koska ohjeet sosiaali- ja terveysministeriöltä ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta ovat olleet periaatteessa hyvin puutteellisia, esimerkiksi siinä, miten suojautua päiväkodeissa. Nämä opettajat ovat myös toimineet eturintamassa korona-aikana, Pakanen sanoo.
Myönteisenä hän pitää sitä, että suuri osa kunnista on lähtenyt siihen, että ryhmät ovat päiväkodeissa olleet pieniä, eikä niitä tai päiväkoteja ole yhdistelty.