Reino- ja Aino-tossuja valmistavan yrityksen konkurssiuutinen on herättänyt suomalaiset ostamaan rakastettuja kotitossuja kuin viimeistä päivää.
Torstaina uutisoitiin, että Pirkanmaan käräjäoikeus on asettanut tossuja valmistavan PK Kappi Oy:n konkurssiin.
Yhtiön toimitusjohtaja ja omistaja Arto Huhtinen kertoo, että vuorokauden aikana Lieksassa toimiva tossutehdas on saanut tuhansia tilauksia.
Huhtisen mukaan valtava kysyntä alkoi torstaina heti konkurssiuutisen tultua julki.
Lue myös: Lieksan Lehti: Reino- ja Aino -tossujen valmistaja konkurssiin
– Olin torstaina päivän palavereissa selvittämässä yrityksen asioita. Kun lähdin ajamaan Tampereelle ja laitoin puhelimeni taas päälle, se oli täynnä varauksia, Huhtinen kertoo.
Myös yrityksen nettikauppa meni nurin kysyntäpiikin vuoksi. Huhtisen mukaan liikkeellä ovat olleet lähinnä tavalliset kuluttajat, jotka ovat halunneet varmistaa vielä yhdet Reinot tai Ainot itselleen.
Iäkäs rouva toimitti tilaukset paperilapuilla
Konkurssiuutinen tuntuu oudolta, sillä tossut ovat suomalaisten rakastamia. Kuluttajatutkimuksen mukaan varsinkin Reinoilla on uskollinen käyttäjäkunta.
– Kuluttajien uskollisuus Reinoja kohtaan on 95 prosenttia, eli suuri osa haluaa hankkia ne uudestaan, sanoo Huhtinen.
Yksittäisille asiakkaille tossuja pyritään vielä toimittamaan, mutta kaupoille vain poikkeustapauksissa.
Huhtiselle soitti myöhään torstai-iltana kuhmolainen kenkäkauppias, joka halusi tilata Reinoja yli kymmenen paria. Myymälään oli tullut iäkäs rouva, joka oli toimittanut tilauksen paperilapuilla monen muunkin puolesta.
– Naiset olivat halunneet varmistaa miehilleen vielä yhdet Reinot. Lupasin toimittaa heille kengät, vaikka se olisi viimeinen tekoni.
Suosittu isänpäivälahja
Reinot ostetaan yleensä lahjaksi isänpäivänä tai jouluna.
– Suomalaisen työn liiton tutkimuksessa todettiin joku vuosi sitten, että nuorten mielestä Reinot ovat paras isänpäivälahja. Kirja tuli vasta toisena.
Huhtinen toivoo, että yrityksen toiminnalle löytyisi jatkaja.
– Lupaan olla talkoissa mukana auttamassa kaikin keinoin, hän sanoo.
Huhtinen arvioi, että yrityksen 15 toimintavuoden aikana tossuja on valmistettu lähemmäs kolme miljoonaa paria. Parhaina vuosina niitä valmistettiin 250 000 parin vauhtia.
Kotimaisuus on ollut yrityksen valtti, mutta myös kompastuskivi.
Joka toinen suomalainen on ostanut Reinot. Kotimainen työ on niin kestävää, että kengät kestävät vuosia eikä niiden uusimiselle ole heti tarvetta.
– Yhden Reino-parin tekemiseen menee 23 minuuttia työaikaa, josta yksin työn palkka on 8 euroa. Se on yli puolet tuotteen valmistusarvosta, joka on 15–16 euroa.
Yritys myy tuotteen 20 eurolla eteenpäin, joten kate jää pieneksi. Kaupassa Reinojen hinnaksi on vakiintunut 29,90 euroa.
– Heti, kun hinta nousee yli 30 euron myynti tipahtaa, Huhtinen kertoo.
Hintakilpailu kovaa
Kaupalle jää tossuista sen verran pieni siivu, että jakelutieksi ovat jääneet suuret hypermarketit, Prismat ja Citymarketit. Kenkäkauppa ei pysty kilpailemaan hinnoilla.
Pari vuotta sitten markkina alkoi kypsyä, ja keskusliikkeille alkoi kertyä varastoa. Se käynnisti hintakilpailun. Myynti takkusi ja kate pieneni jatkuvasti.
Vuonna 2018 yritys pääsi saneeraukseen. Pälkäneen tehdas suljettiin ja kaikki toiminta keskitettiin Lieksaan, jossa yritys on työllistänyt 15 henkeä.
– Nyt tuli vähän yllätyksenä, että tilauskirja tälle vuodelle on niin huono. Tilauksia oli vain joitain kymmeniä tuhansia. Oli pakko nostaa kädet pystyyn.