F1:n tekninen neuvonpitokomitea kokoontuu tiistaina keskustelemaan alkavan kauden polttavista puheenaiheista, joista erityisen puhuttavaksi on kohonnut Mercedeksen uuden W13-auton design.
LUE MYÖS: F1-huipputallin esiin läväyttämät ratkaisut herättivät huomion – "Täältä pesee"
LUE MYÖS: Tässä on Mercedeksen F1-salaisuus – hurja muutos seurausta rakettiteknologian hyödyntämisestä
Mercedeksen F1-autossa viime viikon testeissä nähdyt suunnitteluratkaisut ovat ennakolta arvioituna tiistaina kokoustavan F1:n teknisen neuvonpitokomitean pääpuheenaihe.
Mersun W13 muuttui radikaalisti viime viikolla ajettuihin Bahrainin testeihin, sillä auto oli pudottanut sivuponttoninsa käytännössä olemattomiin edellisistä testeistä Barcelonassa, minkä lisäksi sivupeilit oli otettu sääntöjen rajapintaa hipovalla tavalla osaksi auton aerodynaamista kokonaisuutta.
Muun muassa Ferrarin Mattia Binotto totesi Bahrainin testiviikolla, että Merecedeksen uusi auto vaikuttaa laittomalta, sillä sivupeilit ovat enemmänkin siipiä. Italialainen tallipäällikkö viittasi siivillä peiliä kannattelevaan alustaan, joka kiistatta näyttää olevan viritetty hyvin pitkälle ilmavirran ohjaamiseen.
F1:n säännöt ovat peilien osalta tulkinnanvaraiset, sillä niissä korostetaan, että niiden aerodynaamisten ominaisuuksien ”on liityttävä niiden päätarkoitukseen”, ja että ”mikä tahansa suunnittelutyö, jonka tarkoituksena on maksimoida niiden aerodynaaminen vaikutus, on kiellettyä”.
Tiistain kokouksessa Mercedeksen teknisen edustajan on pystyttävä uskottavasti perustelemaan peiliensä suunnitteluratkaisut.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ennakoi Mercedeksen tapauksen käsittelyn olevan merkittävä koko kauden kannalta.
– Emme todellakaan halua tämän johtavan peilisotaan, Horner totesi GP Fans -sivuston mukaan.
Hornerin kerrottiin kommentoineen Mercedeksen autoa Bahrainin testeissä sääntöjenvastaiseksi, mutta Red Bull riensi nopeasti kiistämään tiedot lausunnoista. Englantilainen kiisti myös itse myöhemmin koskaan sanoneensa mitään niin jyrkkää pääkilpailijan autosta.
F1:n teknisellä neuvonpitokomitealla ei ole todellista päätäntävaltaa, mutta sarja ja kattojärjestö FIA kuuntelee sen näkemyksiä tarkalla korvalla.
Technical Advisory Committee eli TAC koostuu tallien teknisen puolen asiantuntijoista, joten kokouksessa on läsnä edustaja kaikista F1-tiimeistä.
Jos Mercedeksen peilit todetaan tiistain kokouksessa yleisesti sääntöjenvastaisiksi, prosessi etenee mitä luultavimmin siihen pisteeseen, jossa talli joutuu lopulta muuttamaan autoaan säädyllisemmäksi.
F1-kauden avausosakilpailu ajetaan ensi viikonloppuna Bahrainissa.