F1:ssä on viime vuosina puhuttu ratarajoista ja niiden valvonnasta kyllästymiseen asti. Uusien kilpailunjohtajien aikakaudella päästäneen huomattavasti vähemmällä.
LUE MYÖS: F1-heittopussille povataan "Ferrari-kopiolla" huimaa harppausta – kilpailijoita kismittää: "Se on huolenaihe"
LUE MYÖS: Ex-kuski paljasti hillittömän hissitarinan Valtteri Bottaksesta: "Sitä ei halua paljastaa olevansa kuljettaja"
Ratarajoja on parhaimmillaan tai pahimmillaan määritelty hyvinkin yksityiskohtaisesti. Aiempien vuosien kilpailuohjeissa nämä määritelmät vaihtelivat rata- ja jopa mutkakohtaisesti. Toisinaan kilpailuohjeisiin tehtiin vielä muutoksia kesken viikonlopun.
Tämä aiheutti kuljettajien ja tallien keskuudessa runsaasti eripuraa, eikä tv-katsojiakaan päästetty helpolla, kun kukaan ei tuntunut aina tietävän, mitä saa tehdä ja mitä ei.
Tällä kaudella kilpailunjohtajana toimivat Niels Wittich ja Eduardo Freitas vetävät selkeästi hyvin eri linjaa kuin edeltäjänsä. Viikonloppuna ajettavan Bahrainin GP:n tapauksessa Wittichin allekirjoittama kilpailuohje on ratarajojen osalta hyvin yksiselitteinen.
– Sääntöpykälän 33.3 mukaisesti valkoiset viivat määrittävät ratarajat.
Kyseisessä pykälässä todetaan, että kuljettajan katsotaan olevan radan ulkopuolella, jos mikään osa autosta ei pysy kontaktissa radan kanssa. Erikseen vielä täsmennetään, että valkoinen viiva kuuluu rataan, kanttikivet eivät.