Tasapainoskoottereiden akkujen latauksen suhteen kannattaa olla hereillä, sillä akku saattaa kuumentuessaan aiheuttaa vaaratilanteita.
Ainakin yksi vaaratilanne syntyi Hollolassa viime viikolla, kun tasapainoskootterin akku syttyi ladattaessa tuleen autotallissa. Asiasta kertoi MTV Uutisille hollolalainen Hanna Klemola, joka arvelee akun räjähtäneen.
Leijulauta yleistyy Suomessakin:
– Laitteella on monta nimeä: tasapainoskootteri, huuveri, leijulauta eli hoverboard
– pieni moottoroitu tasapainottuva skootteri, jota ohjataan ruumiinpainolla.
Klemola heräsi viime viikolla kotitalossaan siihen, että talosta oli mennyt sähköt osittain ja vesimittari rullasi hurjaa vauhtia. Klemola lähti etsimään vikaa erillisestä autotallista, josta hän löysi sekasorron.
– Autotallissa oli lattia märkänä ja haisi palaneelta. Selvisi, että siellä oli ollut kunnon tulipalo. Tasapainoskootterin akku oli räjähtänyt ja sytyttänyt vieressä olleen perämoottorin ja bensat.
Älä jätä yksin latautumaan
Ylitarkastaja Jukka Lepistö Tukesista ei tunne tapausta, mutta arvelee, että akku on saattanut ylikuumentua latauksessa, sytyttää muovin palamaan, ja siinä kuumuudessa akku on saattanut räjähtää.
– Latausautomatiikka voi pettää, eli lataus ei katkea, vaikka akku on jo täynnä. Tai sitten akussa vaan on joku piilevä muu vika. Nämä ovat kuitenkin ihmisten tekemiä laitteita, joten koskaan ei voi olla täysin varma.
– Yleisestikin tuotteita, joissa on tehokkaampi akku – esimerkiksi kauko-ohjattavat leikkiautot tai ruohonleikkurit – ei kannata jättää yksikseen latautumaan piharakennukseen tai kellariin. Lähistöllä pitäisi olla ihminen, joka kuulee, jos palovaroitin menee päälle tai jos laite alkaa esimerkiksi poksua.
Leijulaudat eli huuverit ovat saapuneet myös Suomeen. Katso video:
1:37
Vesiputken vaurioituminen pelasti
Hollolan tallipalossa oli mukana kuitenkin myös kuuluisa "onni onnettomuudessa", kertoo Hanna Klemola.
– Tallissa oli muovivesiputki, johon oli sulanut sormenpaksuinen reikä, ja putkesta suihkunnut vesi oli sammuttanut paljon. Ilman vesiputkea ei tallista oli luultavasti enää mitään jäljellä. Tallin seinät menevät purkuun osittain ulkoseiniin asti, kertoo Klemola.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin tietoon ei vastaavia muita tapauksia ole tullut. Virasto tekee lähiviikkoina testin, jossa tasapainoskoottereiden sähköturvallisuus selvitetään.
– Testaamme lähinnä teknistä turvallisuutta eli juuri akun turvallisuutta ja sen sellaista. Käyttöturvallisuutta emme testaa, mutta sen sanoisin, että kypärää kannattaa käyttää tasapainoskootterilla ajeltaessa, toteaa Lepistö.