Vampulan pienlentokone-onnettomuus Satakunnassa viime syyskuussa ei aiheuttanut suuria otsikoita, mutta se on johtamassa mahdollisesti merkittäviin ilmailun turvallisuusparannuksiin.
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on tehnyt turmatutkintansa pohjalta kansainvälisiä suosituksia.
Suositusten ytimessä on lentäjien terveydentilan parempi kokonaisarviointi. Vampulan onnettomuudessa lentäjä sai sydäninfarktin laskeutumisen aikana ja kone ajautui kiitotieltä ojaan.
Lentäjä ja kyydissä ollut matkustaja eivät loukkaantuneet itse ulosajossa, mutta lentäjä kuoli pian tämän jälkeen sairauskohtaukseensa.
Tehdessään turvallisuustutkintaansa tapauksesta Otkes sai selville, että sydäninfarkti oli 65-vuotiaalle lentäjälle jo neljäs. Lisäksi hänellä oli kaksi vuotta aiemmin todettu uniapnea.
Näitä sairauksia ei ollut arvioitu lääkärintarkastuksissa kokonaisuutena, vaan jokaista infarktia käsiteltiin lentäjän kelpoisuutta arvioitaessa kuin se olisi ensimmäinen. Tieto ei ollut kulkenut eri toimijoiden välillä, eikä lentäjää hoitaneilla terveydenhuollon ammattilaisilla ja viranomaisilla ollut yhteistä kokonaiskuvaa hänen terveydestään.
Suositusten voimaantulo selviää syksyllä
Onnettomuustutkintakeskus onkin tehnyt suosituksia kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle (ICAO) sekä EU:n alaiselle Euroopan lentoturvallisuusvirastolle (EASA). Otkes suosittaa, että ICAO sisällyttää ilmailulääketieteelliseen käsikirjaansa riskienhallintamallin toistuvia sydänkohtauksia varten. EASA:lle Otkes suosittaa huomattavia parannuksia ilmailulääkärien koulutukseen.
– Vaikka tämä oli sinänsä pieni onnettomuus, olemme päässeet vaikuttamaan kansainvälisesti pelisääntöihin, Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoi.
ICAO:lla ja EASA:lla on syyskuun loppuun aikaa päättää, mihin toimenpiteisiin ne ryhtyvät.
Lisäksi Otkes teki kansallisia suosituksia liikenne- ja viestintäministeriölle ja Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille. Ministeriöä suositetaan ulottamaan ilmoitusvelvollisuus lentäjän terveydentilan heikkenemisestä lupaviranomaiselle koskemaan ilmailulääkärien lisäksi kaikkia muitakin terveysviranomaisia. Trafia Otkes suosittaa antamaan ilmailijoille enemmän tietoa lentolupakirjaan liittyvistä oikeuksista.
Löydösten taustalla on Suomen kansainvälisesti poikkeuksellinen turvallisuustutkintalaki, joka antaa tutkijoille laajat oikeudet saada käyttöönsä tietoja onnettomuuteen osallisen terveydentilasta. Esimerkiksi Saksassa tutkijat eivät saaneet kaikkia tietoja lentoperämiehestä, joka ajoi vuonna 2015 Germanwingsin matkustajakoneen tahallaan päin vuorta ja aiheutti 150 ihmisen kuoleman.