Onnettomuustutkintakeskus mukaan lentokelpoisuuden arvioinnissa on syytä korostaa jatkossa aiempaa enemmän iän ja monisairauden aiheuttamaa riskiä. Otkesin kannanotto liittyy koulutuslennolla sattuneeseen onnettomuustilanteeseen, jossa koulutettava menehtyi sairaskohtaukseen.
Tapaus sattui vuosi sitten 27. syyskuuta, kun lennonopettajana toiminut Sami Saikkonen ja hänen koulutettavansa lähtivät kertauskoulutuslennolle Hyvinkään lentopaikalta.
Kone oli Van’s RV-8 -tyyppinen harrasterakenteinen lentokone, ja lennolla oli tarkoitus jatkaa koulutettavan LAPL-lupakirjan voimassaoloa.
Kyseiseen kertauskoulutuslentoon kuului muun muassa simuloituja pakkolaskuja. Yhden pakkolaskun aikana koneen lentäjä menetti koneen hallinnan ja kone törmäsi maahan.
Koulutettava menehtyi, ja opettaja loukkaantui vakavasti. Lentokone vaurioitui korjauskelvottomaksi.
Lue myös: Sami Saikkosen lentoturmasta lisätietoa: Onnettomuus ei johtunut teknisestä viasta
Turman aiheutti sairauskohtaus
Otkes kertoo koulutettavan menehtyneen onnettomuuspaikalla sairaskohtaukseen.
Tutkinnassa selvisi, että koulutettavalla oli sydän- ja verisuonisairauksia, joita seurattiin sairaalassa.
Koulutettavan äkillisen toimintakyvyttömyyden riskin kasvua ei sairauksista ja korkeasta iästä huolimatta kuitenkaan ollut tunnistettu. Lääketieteellinen kelpoisuus pysyi täten voimassa.
– Ei ole harvinaista, että ilmailulääkäri joutuu arvioimaan yhden tai kahden sairauden aiheuttamaa inkapasitaation riskiä työikäiselle lentäjälle, Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija, ilmailulääkäri Alpo Vuorio toteaa Otkesin tiedotteessa.
– Iäkkäiden, monisairaiden lentäjien inkapasitaatioriskin lisääntymisestä iän karttuessa on kuitenkin hyvin vähän tutkimustietoa saatavilla. Näissä tapauksissa lentäjän inkapasitaatioriskin arviointi on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta.
Lue myös: Vakavasta lentoturmasta selvinnyt Sami Saikkonen jatkaa lentämistä: "Spekulaatio ei hyödytä mitään, se ei muuta lopputulosta"
Tietoisuutta myös harrasterakenteisten koneiden koulutuskäytöstä lisättävä
Onnettomuustutkintakeskus antaa ikään ja monisairauteen liittyvät suositukset nyt sekä Euroopan lentoturvallisuusvirastolle (EASA) että kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle (ICAO).
Sen mukaan sekä tietoisuutta että ilmailulääkäreiden kykyä puuttua asiaan arvioinneissaan on lisättävä.
Myös yleisilmailijoiden tietoisuutta harrasterakenteisten ja experimental-ilma-alusten koulutuskäytöstä on Otkesin mukaan syytä lisätä.
– RV-8-lentokoneen käyttö koululennolla olisi vaatinut viranomaisen erillishyväksynnän. Erillishyväksyntä edellyttää muun muassa täydellisiä kaksoisohjaimia, tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta toteaa.
– Lennonopettajan mahdollisuus puuttua koulutettavan lentämiseen oli rajallinen, koska lentokoneen takaohjaamosta oli irrotettu sivuperäsinpolkimet.