Onnettomuustutkintakeskus julkisti tänään turvallisuussuosituksia viimesyksyisen vakavan matkustajakoneiden törmäysvaaran vuoksi.
Helsinki-Vantaan lentokentällä sattui viime lokakuussa vaaratilanne, jossa lennonjohto antoi vahingossa luvan Finnairin koneelle ylittää kiitotie. Samaan aikaan kiitotielle oli laskeutumassa SAS:n matkustajakone.
Finnairin lentäjät näkivät tilanteen, eivätkä lähteneet ylittämään kiitotietä. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) arvioi lokakuussa tuoreeltaan tilanteen olleen hyvin vaarallinen.
– Jos sää olisi ollut huono, olisi kone saattanut rullata laskeutuvan koneen eteen, koska se oli saanut lennonjohdolta luvankin, arvioi tuolloin johtaja Veli-Pekka Nurmi.
Uutta riskianalyysia
Otkes on antanut tapauksen vuoksi useita turvallisuussuosituksia. Se suosittaa tekemään riskianalyysin Helsinki-Vantaan lentoasemalla kiitotien ylittämisistä.
– Tästä on viimeksi tehty vuonna 2002 riskianalyysi ja nyt olisi uuden, tarkan turvallisuustarkastelun paikka, viestintäpäällikkö Sakari Lauriala sanoo.
Hän lisää, että uhkatekijöitä on käsitelty sen jälkeenkin, mutta ei riittävästi.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa niin ikään, että lennonjohdossa otetaan käyttöön tekninen varoitusjärjestelmä, joka ilmoittaisi lennonjohdolle virheellisistä päätöksistä ja turvallisuuden vaarantumisesta.
– Jos lennonjohto antaisi epähuomiossa väärät ohjeet, olisi käytössä turvaverkko, joka hälyttäisi virheellisestä toiminnasta. Järjestelmä varoittaisi, jos kiitotieturvallisuus vaarantuisi, Lauriala selventää.
Koulutusta inhimillisiin tekijöihin
Otkes suosittelee myös lisäkoulutusta, jossa otettaisiin huomioon inhimillisen toiminnan vaatimukset vaikeassa ympäristössä.
– Liikennemäärät ovat kasvaneet ja tekniset järjestelmät monimutkaistuneet, joten tälle olisi tarvetta.
Neljäntenä suosituksena onnettomuustutkintakeskus ehdottaa, että lennonjohtajia ei jatkossa kuormitettaisi säähavaintopallojen toiminnalla liikaa. Tähän asti niitä varten on pyydetty erikseen puhelimella luvat lennonjohtajilta.
– Tällaiset ylimääräiset tehtävät saattavat vaarantaa lennonjohtajien keskittymiskyvyn, kun huomio siirtyy lentoliikenteen johtamisesta muualle, pohtii Lauriala.