Lentokonevalmistaja Boeing teki viime vuonna tappiota 636 miljoonaa dollaria eli noin 580 miljoonaa euroa.
Kyseessä on ensimmäinen kerta yli kahteen vuosikymmeneen, kun yhtiön vuositulos painuu miinusmerkkiseksi. Viimeksi tappiollinen vuosi oli vuonna 1997.
Yhtiön luisun taustalla on kaksi lentoturmaa. Vuoden 2018 lopulla ja viime vuoden keväällä Boeingin 737 Max -koneille tapahtui kaksi onnettomuutta, joissa kuoli yhteensä 346 ihmistä. Turmakonemalli on ollut lentokiellossa maaliskuusta lähtien.
Boeing on arvioinut, että sen maksettavaksi tulee vielä 9,2 miljardia dollaria turmiin liittyen.
Lue myös: Jopa ensimmäisen turman jälkeen tehty riskiarvio paljasti Boeingin katastrofikoneen tuhoisan suunnitteluvirheen – silti vaarallisen 737 MAX:in annettiin kuljettaa matkustajia, miksi?
Boeing yrittänyt palauttaa luottamusta
New York Times uutisoi joulukuun lopussa, että Boeingin kyselyn mukaan noin 40 prosenttia säännöllisesti matkustavista ei halua lentää Boeing 737 Max -konetyypillä.
Lehden mukaan Boeing on myös ohjeistanut lentoyhtiöitä tavoista, joilla matkustajien usko voitaisiin palauttaa.
New York Times kertoi lisäksi, että lentokonevalmistaja on ollut viime aikoina yhteydessä lentoyhtiöihin ja koostanut yhteensä 40 sivua esitysmateriaalia konetyypin turvallisuudesta. Boeing on antanut ohjeita, joilla lentoyhtiöt voivat palauttaa matkustajien luottamuksen ja vakuuttaa heille, että Boeingin suosituin kone on turvallinen. New York Times on saanut nähdäkseen mainitut esitysmateriaalit.
Lehden mukaan Boeing on muun muassa antanut ohjeita tilanteeseen, jossa matkustaja ei haluaisikaan lentää koneella, vaikka hänellä on lippu lennolle. Boeing on esimerkiksi ehdottanut, että lentoyhtiö voisi tarjoutua vaihtamaan lennon, pyytää lentäjiä tai matkustamohenkilökuntaa keskustelemaan asiakkaan kanssa tai antaa asiakkaalle esitteen, jossa kerrotaan, miksi konetyyppi on turvallinen.
Boeing on käynyt myös puhelinneuvotteluita lentoyhtiöiden kanssa. New York Times kertoo, että käydyillä puolen tunnin mittaisilla neuvotteluilla on pyritty palauttamaan lentoyhtiöiden luottamus lentokonevalmistajaan.
Asiakirjat antavat "järkyttävän kuvan turvallisuudesta"
Boeing lähetti joulun alla 737 Max -koneiden ongelmia tutkiville edustajainhuoneen edustajille ja päättäjille joukon asiakirjoja, joissa annetaan tuoreita tietoja konetyypistä.
Asiakirjat vaikuttavat maalaavan "hyvin järkyttävän kuvan" siitä, miten lentokonevalmistaja on reagoinut konetyypin turvallisuusongelmiin, kertoi eräs kongressiavustaja jouluaattona sähköpostilla uutistoimisto AFP:lle.
Boeingia on soimattu siitä, että se päätti jatkaa konetyypin käyttöä ensimmäisen tuhoisan onnettomuuden jälkeen sekä siitä, miten lentokonevalmistaja sivuutti työntekijöiden huolen konetyypin turvallisuudesta.
AFP kertoo myös Yhdysvaltain ilmailuhallintoviranomaisen FAA:n vahvistaneen saaneensa asiakirjat, jotka ovat viranomaisen näkemyksen mukaan samat, jotka lähtivät päättäjille.
FAA:n johtaja Steve Dickson sätti Boeingia lokakuussa siitä, että lentokonevalmistaja antoi viranomaisille kriittisiä paljastuksia sisältäneitä asiakirjoja vasta kuukausia niiden löytymisen jälkeen.
Dicksonin mainitsemista asiakirjoista löytyi muun muassa tekstiviestikeskustelu, jossa Boeingin lentäjä oli kuvaillut simulaattorissa havaittua ongelmaa koneen lennonhallintajärjestelmässä. Samainen ongelma on yhdistetty lentokieltoon johtaneisiin turmiin.