Britannian EU-eron takaraja, 29. maaliskuuta lähestyy. Jos britit eivät saa erosopimusta aikaan ennen sitä, uhkaa lentoliikennettä vähintäänkin väliaikainen kaaos.
EK:n Brysselin toimiston johtaja Taneli Lahti ei lähtisi varamaan lentoa Lontooseen tai Lontoon kautta 30. maaliskuuta, jos Britannia päätyy eroamaan EU:sta ilman sopimusta.
– Toistaiseksi on aika paljon epävarmuutta siitä, mitä esimerkiksi Heathrow’n kentällä tapahtuu sopimuksettoman brexitin jälkeisenä päivänä, millä tavalla lentoliikenne ja raja- ja tullimuodollisuudet toimivat ja kuka saa lentää mistä minnekin, Lahti kertoo.
– Kun kaikki on epäselvää, niin itse välttäisin lentämistä Lontooseen tai Lontoon kautta 30. maaliskuuta, hän toteaa.
Brittien vastausta odotetaan
Euroopan komissio on ehdottanut, että lennot EU-maiden ja Britannian välillä voisivat jatkua myös tilanteessa, jossa Britannia eroaisi EU:sta ilman sopimusta.
Lahden mukaan Britannia ei ole toistaiseksi hyväksynyt Euroopan komission ehdotusta.
– Se voi olla taktista harkintaa Britannian hallitukselta. He ovat tähän mennessä lähteneet siitä, että heidän neuvottelemansa sopimus saadaan voimaan eivätkä he ole samaan aikaan voineet valmistautua näkyvästi tilanteeseen, jossa se ei onnistuisikaan, Lahti sanoo.
Vaikka Britannia tarttuisi Euroopan komission ehdotukseen, voi etenkin brittiyhtiöillä olla ongelmia lentää kaikkia lentojaan, sillä brittiyhtiöt eivät voisi enää lentää lentoja EU:n sisällä. Myöskään kauttakulkulennot Britanniasta EU:n kautta EU-maiden ulkopuolelle eivät olisi sallittuja.
Vastaavasti EU-yhtiöt eivät voisi lentää Britannian sisäisiä lentoja.
Jos Britannia ei hyväksy Euroopan komission ehdotusta, on jatko epäselvää. Britannian hallituksen viimesyksyisessä tiedotteessa kerrotaan, että sopimukseton ero voisi johtaa tilanteeseen, jossa jokaisen lentoyhtiön pitäisi hakea erikseen lupaa lentoihin EU:n ja Ison-Britannian välillä.
Jos erosopimus taas saadaan vielä aikaan, lentoyhtiöt voivat valmistautua jatkoon ja jatkaa normaalia opertointia siirtymäajan aikana.
Nopea ratkaisu haussa
Lahti ennakoi, että lentoliikenteen häiriöt eivät kestäisi kauaa, vaikka Britannia eroaisi ilman sopimusta maaliskuun lopussa.
– Uskon, että joku järjestely pyritään löytämään hyvin nopeasti ja varmasti sellainen löytyy, koska siihen on molemminpuolinen intressi ja tahto, Lahti sanoo.
Lahti muistuttaa, että aikaa sopimuksen solmimiseen on yhä kaksi kuukautta, joten ratkaisu voi vielä löytyä. Hän uskoo, että myös lentoyhtiöt pyrkivät löytämään keinoja, jotka mahdollistaisivat lentojen operoimisen.
Vaikutuksia lentomatkustajien oikeuksiin
Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepfer kehottaa seuraamaan matkanjärjestäjien ja lentoyhtiöiden tiedotusta Britannian EU-eron takarajan lähestyessä.
– On hyvä huolehtia, että matkanjärjestäjällä tai lentoyhtiöllä on päivitetyt yhteystiedot.
Toepferin mukaan sopimuksettomalla EU-erolla voi olla vaikutuksia lentomatkustajien oikeuksiin.
EU:n lentomatkustajanoikeudet pääsääntöisesti pätisivät edelleen lennoilla Suomesta tai muista EU-maista Britanniaan. Lentomatkustajanoikeuksia olisi noudatettava edelleen myös lennoilla Britanniasta EU-maihin, jos lennon operoi lentoyhtiö EU-maasta,. Norjasta, Islannista tai Sveitsistä.
Topferin mukaan oikeudet sen sijaan eivät välttämättä ole voimassa, jos lento lähtee Britanniasta ja sen lentää brittiläinen tai kolmansien maiden lentoyhtiö. Kolmansilla mailla tarkoitetaan maita, jotka ovat EU:n ulkopuolella.
EU:n lentomatkustajan oikeudet velvoittavat lentoyhtiöt muun muassa tarjoamaan uudelleen reitityksen tai rahat takaisin, jos lento perutaan.
Joissakin tapauksissa lentomatkustajat voivat myös saada vakiokorvauksia, jos lento peruuntuu tai myöhästyy merkittävästi. Toepfer ei ota vielä kantaa, voisivatko lentoyhtiöt tässä tapauksessa vedota poikkeuksellisiin olosuhteisiin, jos lentoja joudutaan perumaan brexitin takia.
Pakettimatkalaiset samassa tilanteessa
Topfer kertoo, että EU:n matkapaketteja koskeva lainsäädäntö taas suojelee matkapakettien ostajia konkurssien varalta. Tämä pätee siinäkin tapauksessa, että pakettimatka olisi ostettu brittiläiseltä matkanjärjestäjältä, jos matkanjärjestäjä on kohdistetusti myynyt tai tarjonnut matkojaan Suomessa tai kohdistaa toimintaa tänne.
Toisin on, jos brittiläinen matkanjärjestäjä ei kohdista myyntiänsä Suomeen, tai matkapakettia ei ole ostettu EU:ssa sijaitsevalta myyjältä.
Toepfer kuitenkin muistuttaa, että nämä skenaariot ovat vielä alustavia ja tarkentuvat EU-eron takapäivämäärän lähestyessä.
Toepferin mukaan on myös mahdollista, että Britannia ottaisi voimaan lentomatkustajia koskevan EU-lainsäädännön, vaikka EU-ero toteutuisi ilman sopimusta.
Lentoyhtiöt varautuvat tilanteeseen
Lentoyhtiö Finnair kommentoi Britannian sopimuksettoman EU-eron vaikutuksia omiin asiakkaisiinsa vielä niukasti.
– Finnair seuraa tilanteen kehittymistä ja varautuu tulevaan erilaisin skenaarioin. Tässä vaiheessa on liian aikaista spekuloida mahdollisen sopimuksettoman Brexitin vaikutuksilla, Finnairin viestinnästä kerrotaan MTV Uutisille.
Euroopassa operoivat brittiyhtiöt, kuten halpalentoyhtiö EasyJet, ovat pyrkineet takaamaan lentojensa jatkuvuuden perustamalla sisaryhtiöitä Eurooppaan.
Kauppalehti kuitenkin kertoi viime viikolla, että International Airlines Group IAG, joka omistaa muun muassa British Airwaysin, Iberian, Vuelingin ja Aer Lingusin, käy kuitenkin yhä neuvotteluja siitä, tulkitaanko yhtiön olevan jatkossa britti- vai eurooppalaisomistuksessa.
Britannian parlamentin alahuone äänesti pääministeri Theresa Mayn ehdotuksen EU-erosopimuksesti kumoon murskalukemin tiistai-iltana.