Trafin mukaan Suomessa lentoliikenteestä tulevien huoltoturvallisuusraporttien määrä on kasvanut tänä vuonna yli 60 prosenttia. Vuonna 2013 raportteja toimitettiin Trafille 120, kun viime vuonna niitä tuli lähemmäs kaksi sataa.
Huoltoturvallisuusraporteissa (maintenance safety report) lento-operaattorit, käytännössä siis lentoyhtiöt, sekä ilmailuharrastajat kertovat koneiden huollossa löytämistään vioista ja muista mahdollisista asioista, jotka voisivat lennon vaarantaa. Raporteissa yleisiä asioita ovat muun muassa työvirheet, havaitut yllättävät viat sekä puutteet ohjeissa, työoloissa tai miehityksessä.
Lentoyhtiöt ovat kansallisten määräysten sekä kansainvälisten asetusten mukaan velvoitettuja ilmoittamaan tietynlaisista poikkeamista, mutta myös vapaaehtoisuuteen perustuva raportointi on mahdollista. Vapaaehtoisraportointia vastaanotetaan Suomessa lähinnä yleis- ja harrasteilmailun osalta.
– Valtaosa raporteista tulee Ilmailumääräyksen edellyttämää pakollista kautta, Trafin erityisasiantuntija Paavo Himmanen sanoo.
Himmasen mukaan huoltoturvallisuusraporttien määrän kasvu on raportoinnin markkinoinnin seurausta. Trafi on tietoisesti kannustanut sekä lentoyhtiöitä että ilmailuharrastajia raportointiin.
– Vuotuinen raportoinnin kasvu ei suoraan kerro turvallisuustason heikkenemisestä, Himmanen sanoo. Raportoinnin tarkoituksena on löytää mahdolliset turvallisuusriskit, joihin operaattori itse voi korjaavin toimenpitein nopeasti reagoida. Himmasen mukaan tarkoituksena ei ole syyllisten etsintä.