Lewis Hamilton iski DASilla muille luun kurkkuun – kohuttua järjestelmää käytettiin Nürburgringillä enemmän kuin koskaan, ja yhdellä ratkaisevalla hetkellä se oli elementissään: "Merkittävä tekijä"

17.56411135
Julkaistu 14.10.2020 17:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mercedeksen kohua herättänyt DAS-järjestelmä oli Nürburgringin kylmissä olosuhteissa ajetussa Eifelin GP:ssä elementissään.

LUE MYÖS: Mercedes kertoi, mitä Valtteri Bottaksen keskeytykseen johtaneessa tilanteessa tapahtui – ilmassa huoli rangaistuksesta

LUE MYÖS: Murskaava Mercedes tekee jo peliliikkeitä kautta 2022 silmällä pitäen: nykyauton kehitystyö lopetettiin ajat sitten

Järjestelmä aiheutti talvitesteissä paljon keskustelua, kun Lewis Hamiltonin nähtiin liikuttelevan ohjauspyöräänsä Barcelonan radan pääsuoralla paitsi vasemmalle ja oikealle myös eteen ja taakse.

Varsin nopeasti kävi ilmi, että ohjauspyörän liikuttelu eteen ja taakse muuttaa etuakselin aurauskulmaa, ja näin Mercedes-kuljettajat pystyvät haluamallaan hetkellä lisäämään renkaisiinsa lämpöä.

Kilpailevat tallit protestoivat DASin olevan sääntöjen vastainen, mutta FIA oli eri mieltä. Mercedes saa käyttää järjestelmää vielä tällä kaudella, mutta FIA kielsi sen käyttämisen ensi kaudesta alkaen.

Mercedeksen strategiajohtaja James Vowles sanoo tallin keskiviikkona julkaisemalla videolla, että järjestelmää käytettiin Eifelin GP:ssä enemmän kuin kertaakaan aiemmin tällä kaudella ja sitä käytettiin kaikissa viikonlopun ajosessioissa.

Vowlesin mukaan DAS oli ratkaisevassa roolissa, kun Hamilton ampaisi muilta karkuun turva-auton poistuttua radalta 49. kierroksen päätteeksi. Hamilton teki vain muutamassa mutkassa yli sekunnin eron takanaan olleeseen Verstappeniin.

– Käytimme DAS-järjestelmää kilpailussa lämmittelykierroksella ja turva-auton takana ajetuilla kierroksilla, kun renkaat vain kylmenivät ja kylmenivät. DAS oli merkittävä tekijä siinä, että uusintalähtömme oli niin hyvä. Tänä viikonloppuna DAS oli elementissään, Vowles sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

F1