Ministeriö löysi jotain, mistä suomalaista autoilijaa ei veroteta, mutta kanta on selvä: "Tulisi muuttaa veronalaiseksi luontoiseduksi"

2:00img
Polttoaineveroa korotettiin kesällä 2020. Näin se vaikutti keskivertoautoilijan lompakkoon.
Julkaistu 19.09.2021 11:03

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Ministeriön julkaiseman selvityksen mukaan työpaikkapysäköinnistä tulisi tehdä veronalainen luontoisetu.

Valtioneuvoston kanslian julkaisemassa tuoreessa selvityksessä ehdotetaan, että työntekijöiden pysäköinti pantaisiin verolle.

– Työpaikalla tapahtuva autopysäköinti tulisi myös muuttaa veronalaiseksi luontoiseduksi. Työnantajien tulisi vähentää ilmaisten parkkipaikkojen tarjontaa työntekijöilleen erityisesti kuntakeskuksissa ja vastaavilla alueilla. Näillä alueilla hyvä ratkaisu on usein se, että työnantaja vuokraa pysäköintipaikat keskitetyistä laitoksista ja työntekijät huolehtivat itse pysäköinnin kustannuksista, kerrotaan Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen mahdollisuudet ja esteet -selvityksessä.

Selvityksessä esiteltiin onnistuneena käytäntönä Valmetin maksullinen työpaikkapysäköinti Jyväskylässä.

Lue myös: "Historian suurin" autoilijoiden mielenosoitus vaatii loppua kustannusten nousulle – Facebook-ryhmästä tuli yli 200 000 suomalaisen kansanliike: "Viesti hallitukselle on aika selvä"

– Valmetin Jyväskylän toimipiste päätti 2017, että oli aika ruveta tukemaan muita liikennemuotoja kuin autoilua ja tekemään pysäköinti maksulliseksi (lähelle ovea 1,5–2 euroa/päivä ja kauempana 0,5–1 euroa/päivä), kerrottiin selvityksessä.

Selvitys on osa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa, ja se kertoo tarjoavansa ”tietopohjan, jota voidaan käyttää, kun suunnataan valtion ja muiden toimijoiden työtä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi”.

Selvityksen taustana on pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitusohjelman tavoitteet lisätä kansalaisten liikkumista ja vähentää liikenteen aiheuttamia kasvihuonekaasu- ja muita päästöjä.

Työpaikkapysäköinnin verottamista on pohdittu aiemmin valtiovarainministeriön työryhmän viime vuoden raportissa.

Työryhmän mukaan pysäköintiedun verottaminen tai muu hinnoittelu saattaisi edesauttaa hallitusohjelman tavoitteiden saavuttamista.

– Liikenne- ja viestintäministeriö on vuonna 2018 arvioinut, että pääkaupunkiseudulla kaupallisen pysäköinnin kuukausihinnat vaihtelevat noin 33 eurosta noin 300 euroon kuukaudessa. Palkansaaja voi korkeimmillaan saada verottoman pysäköintiedun myötä 3 600 euron verotonta ansiotuloa vuositasolla, kerrotaan raportissa.

Lue myös: Suomalaiset suhtautuvat uusiin autoihin epäilevästi: "Keskeisin syy on kotimainen verotus"

Tuoreimmat aiheesta

Autot