Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikenneministeri epäilevänä: Kannattaako Pisararata rakentaa juuri nyt?

9:07Liikenneministeri: Ajoitus tärkeää Pisararadassa
Julkaistu 15.07.2015 09:27(Päivitetty 15.07.2015 09:53)
Toimittajan kuva

Jani Savolainen

savolainenjani

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner lupaa, että myös maakunnat saavat osansa nykyisistä liikennehankkeille varatuista rahoista.

Tilanne Suomessa on se, että toisaalta kasvavissa kaupungeissa pitäisi investoida uuteen infrastruktuuriin, mutta toisaalta pitää huolta myös autioituvasta maaseudusta. Bernerin mukaan kokonaiskuva ei todellakaan ole kovin valoisa.

– Tällä hetkellä on selvää, että meillä on erittäin heikossa kunnossa oleva väyläverkosto kaiken kaikkiaan.

Hänen mukaansa hallituksen tavoitteena on, että hallituskauden lopussa investoinnit ylittävät poistot Suomessa ja että Suomen työllisyys on 72 prosenttia neljän vuoden päästä.

– Ne ovat päätavoitteemme. Minulta täytyy löytyä ymmärrystä sille, että Suomi kokonaisuutena on mielenkiintoinen paikka investoida, Berner sanoo.

Jatkuuko maakuntien lentoliikenne?

Bernerin mukaan käytännössä kaikilla alueilla keskiössä ovat valtaväylien tiehankkeet. Niihin liittyvät työssäkäyntialueiden laajentaminen paikallisesti, ja toisaalta alueiden liittäminen muuhun Suomeen ja ulkomaihin.

– Siellä, missä investoidaan, yritykset tarvitsevat uutta infraa, joka tukee taas uuden synnyttämistä.

Porin alueella, jossa parhaillaan on menossa SuomiAreena -keskustelutapahtuma, yksi polttavin puheenaihe Bernerin kannalta on lentoliikenne. Porissa puhutaan juuri siitä, onko saako lentoliikenne siellä jatkoa ja jos saa, niin missä määrin.

– On mietittävä, mitkä ovat koko maan kannalta järkevät yhteydet. Entistä nopeammat junayhteydet korvaavat myös lentoyhteyksiä, Berner toteaa.

Porin yksittäisiä hankkeita hän ei kuitenkaan tässä vaiheessa suostu kommentoimaan.

Pisararadan ajoitus mietityttää

Helsinkiin kaavailtua Pisararataa Berner sen sijaan uskaltaa jo kommentoida. Pisararata on Helsingin keskustaan suunniteltu maan alla kulkeva paikallisliikenteen rataosuus, jolla purettaisiin päärautatieaseman ruuhkaa. 

Julkinen keskustelu on silloin tällöin ajautunut vastakkainasetteluksi pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välillä.

– Näitä hankkeita ei pitäisi asettaa vastakkain, vaan katsoa, millainen infrastruktuuri ja ennen kaikkea älykäs liikenne Suomessa tullaan tarvitsemaan.

Siihen, onko Pisararata oikeinajoitettu ja hyvä hanke, ministeri kuitenkin vastaa kierrellen.

– Pisararata on hyvä, eikä se ei ole pelkästään pääkaupunkiseudun hanke. Mutta vielä haasteena on se, onko meillä aidosti riittävät volyymit tähän hetkeen. Tulevaisuudessa varmasti on, mutta kysymys on, onko tämä oikea ajoitus tälle hankkeelle, Berner kaartelee.

Juttua korjattu 15.7.2015 klo 9.53: Jutussa väitettiin virheellisesti, että Pisararata olisi jo avattu. Pisararadan sijaan Kehärata avattiin pääkaupunkiseudulla vastikään, mutta siitä Berner ei puhunut. Myös jutun otsikkoa korjattu.

Lisää aiheesta:

Itä-Suomi janoaa investointeja karujen realiteettien uhatessa – enkelisijoittaja Kim Väisäseltä suorat sanat valtiollePääministeri Orpo vastaa arvosteluun tunnin junasta ja työperäisestä maahanmuutosta – "Kohtuuttomat mittasuhteet"Turun tunnin junasta kiivas väittely: "Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa"Orpon hallitukselta satoja miljoonia pääministerin kotiseudun raiteisiin – maakuntajohtajalta kuitti irvailijoille: "Eihän tämä ole mikään turkulainen hanke..."Suuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaSelvitys: Helsingin, Turun ja Tampereen välille tarvitaan tunnin pikajunayhteys työntekijöille
Huomenta SuomiSuomiareenaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Huomenta Suomi
  • 30.11.13:08
    Antti Railio

    Laulajatähti Antti Railio pelottavasta tilanteestaan: "Eteisvärinä"

  • 29.11.13:39
    Sijoittaminen

    70 sijoituasuntoa hankkinut Tellu päätti hypätä oravanpyörästä pois

  • 29.11.12:16
    XL5

    Mika Ikonen XL5:n paluusta: "Laitetaan piste meidän tarinalle"

  • 1.11.15:45
    Mielenterveys

    Mielenterveysomainen: Kiinnitä huomiota tähän hälytysmerkkiin omassa jaksamisessasi

  • 31.10.16:01
    Stressi

    Murehditko liikaa? Harri Gustafsberg neuvoo, kuinka huoliajattelun kierteestä voi vapautua