Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner lupaa, että myös maakunnat saavat osansa nykyisistä liikennehankkeille varatuista rahoista.
Tilanne Suomessa on se, että toisaalta kasvavissa kaupungeissa pitäisi investoida uuteen infrastruktuuriin, mutta toisaalta pitää huolta myös autioituvasta maaseudusta. Bernerin mukaan kokonaiskuva ei todellakaan ole kovin valoisa.
– Tällä hetkellä on selvää, että meillä on erittäin heikossa kunnossa oleva väyläverkosto kaiken kaikkiaan.
Hänen mukaansa hallituksen tavoitteena on, että hallituskauden lopussa investoinnit ylittävät poistot Suomessa ja että Suomen työllisyys on 72 prosenttia neljän vuoden päästä.
– Ne ovat päätavoitteemme. Minulta täytyy löytyä ymmärrystä sille, että Suomi kokonaisuutena on mielenkiintoinen paikka investoida, Berner sanoo.
Jatkuuko maakuntien lentoliikenne?
Bernerin mukaan käytännössä kaikilla alueilla keskiössä ovat valtaväylien tiehankkeet. Niihin liittyvät työssäkäyntialueiden laajentaminen paikallisesti, ja toisaalta alueiden liittäminen muuhun Suomeen ja ulkomaihin.
– Siellä, missä investoidaan, yritykset tarvitsevat uutta infraa, joka tukee taas uuden synnyttämistä.
Porin alueella, jossa parhaillaan on menossa SuomiAreena -keskustelutapahtuma, yksi polttavin puheenaihe Bernerin kannalta on lentoliikenne. Porissa puhutaan juuri siitä, onko saako lentoliikenne siellä jatkoa ja jos saa, niin missä määrin.
– On mietittävä, mitkä ovat koko maan kannalta järkevät yhteydet. Entistä nopeammat junayhteydet korvaavat myös lentoyhteyksiä, Berner toteaa.
