Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner lupaa, että myös maakunnat saavat osansa nykyisistä liikennehankkeille varatuista rahoista.
Tilanne Suomessa on se, että toisaalta kasvavissa kaupungeissa pitäisi investoida uuteen infrastruktuuriin, mutta toisaalta pitää huolta myös autioituvasta maaseudusta. Bernerin mukaan kokonaiskuva ei todellakaan ole kovin valoisa.
– Tällä hetkellä on selvää, että meillä on erittäin heikossa kunnossa oleva väyläverkosto kaiken kaikkiaan.
Hänen mukaansa hallituksen tavoitteena on, että hallituskauden lopussa investoinnit ylittävät poistot Suomessa ja että Suomen työllisyys on 72 prosenttia neljän vuoden päästä.
– Ne ovat päätavoitteemme. Minulta täytyy löytyä ymmärrystä sille, että Suomi kokonaisuutena on mielenkiintoinen paikka investoida, Berner sanoo.
Jatkuuko maakuntien lentoliikenne?
Bernerin mukaan käytännössä kaikilla alueilla keskiössä ovat valtaväylien tiehankkeet. Niihin liittyvät työssäkäyntialueiden laajentaminen paikallisesti, ja toisaalta alueiden liittäminen muuhun Suomeen ja ulkomaihin.
– Siellä, missä investoidaan, yritykset tarvitsevat uutta infraa, joka tukee taas uuden synnyttämistä.
Porin alueella, jossa parhaillaan on menossa SuomiAreena -keskustelutapahtuma, yksi polttavin puheenaihe Bernerin kannalta on lentoliikenne. Porissa puhutaan juuri siitä, onko saako lentoliikenne siellä jatkoa ja jos saa, niin missä määrin.
– On mietittävä, mitkä ovat koko maan kannalta järkevät yhteydet. Entistä nopeammat junayhteydet korvaavat myös lentoyhteyksiä, Berner toteaa.
Porin yksittäisiä hankkeita hän ei kuitenkaan tässä vaiheessa suostu kommentoimaan.
Pisararadan ajoitus mietityttää
Helsinkiin kaavailtua Pisararataa Berner sen sijaan uskaltaa jo kommentoida. Pisararata on Helsingin keskustaan suunniteltu maan alla kulkeva paikallisliikenteen rataosuus, jolla purettaisiin päärautatieaseman ruuhkaa.
Julkinen keskustelu on silloin tällöin ajautunut vastakkainasetteluksi pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välillä.
– Näitä hankkeita ei pitäisi asettaa vastakkain, vaan katsoa, millainen infrastruktuuri ja ennen kaikkea älykäs liikenne Suomessa tullaan tarvitsemaan.
Siihen, onko Pisararata oikeinajoitettu ja hyvä hanke, ministeri kuitenkin vastaa kierrellen.
– Pisararata on hyvä, eikä se ei ole pelkästään pääkaupunkiseudun hanke. Mutta vielä haasteena on se, onko meillä aidosti riittävät volyymit tähän hetkeen. Tulevaisuudessa varmasti on, mutta kysymys on, onko tämä oikea ajoitus tälle hankkeelle, Berner kaartelee.
Juttua korjattu 15.7.2015 klo 9.53: Jutussa väitettiin virheellisesti, että Pisararata olisi jo avattu. Pisararadan sijaan Kehärata avattiin pääkaupunkiseudulla vastikään, mutta siitä Berner ei puhunut. Myös jutun otsikkoa korjattu.