Pääministeri Orpo vastaa arvosteluun tunnin junasta ja työperäisestä maahanmuutosta – "Kohtuuttomat mittasuhteet"

MTV:n Uutisextrassa vieraileva pääministeri Petteri Orpo puolustaa kritiikin kohteeksi joutunutta Länsirataa eli niin sanottua tunnin junaa Turun ja Helsingin välillä. Myös arvostelun kohteeksi joutunut linja työperäisestä maahanmuutosta on Orpon mukaan kunnossa tai ainakin kansainvälisellä tasolla.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) penää MTV:n Uutisextran haastattelussa sitä, että Suomen olisi oltava houkuttelevampi maa työperäiselle maahanmuutolle.

Pääministeri puolustaa työperäisen oleskeluluvan ehdoksi tulossa olevia kolmen ja kuuden kuukauden työttömyysrajoja sillä, että ne olisivat kansainvälisen tason mukaisia rajoituksia.

Näitä rajoituksia on arvostellut muun muassa Elinkeinoelämän keskusliitto, koska työnantajat näkevät varsinkin kolmen kuukauden olevan liian lyhyt aika löytää uutta työtä.

Pelkona on, että Suomi menettää kipeästi kaivattuja ulkomaalaisia osaajia.

Orpo ei ainakaan julkisesti sano olevansa aikarajoista huolissaan.

– Huippuosaajien kohdalla määräaika on puoli vuotta ja muuten tässä ollaan hyvin pohjoismaisella linjalla. On esitetty huolia negatiivisista vaikutuksista, mutta olemme kansainvälisellä linjalla. Keskitytään mieluummin siihen, miten Suomen houkuttelevuutta voidaan lisätä, Orpo vastaa.

Perussuomalaiset taustalla

Suomen houkuttelevuudesta on herännyt huolia maahanmuuttopolitikan kiristysten takia. Kiristykset ovat pääosin Perussuomalaisten käsialaa.

Orpo ei halua ottaa kantaa siihen, miten Perussuomalaisten maahanmuuttolinja ja puheet maahanmuuttajista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa vaikuttavat Suomen vetovoimaan.

– En osoita yhtä tahoa. Minäkin olen huolissani tästä keskustelusta. Hallitusohjelma lähtee siitä, että tänne tarvitaan kansainvälisiä osaajia. Teemme lukemattoman määrän muutoksia, joilla pyritään edistämään työperäistä maahanmuuttoa. Toivotan ulkolaiset osaajat tervetulleeksi, Orpo sanoo.

Orpo korostaa Suomen tarvitsevan kipeästi työperäistä maahanmuuttoa.  

– Sanon tässäkin kohtaa jo maassa oleville osaajille: Suomi tarvitsee teitä. Me tarvitaan huippututkijoita, me tarvitaan joukkoliikenteen kuljettajia, me tarvitaan kausityöntekijöitä meidän ruuantuotantoon. Me tarvitaan hoivaan apua, kun meillä ei väki muuten riitä. Tämä on fakta, Orpo painottaa.

Länsiradan alku liikkeelle

Länsirata-hanke on ollut niin ikään kritiikin kohteena. Erityisesti oppositiopuolue keskusta moittii hanketta, mutta myös hallituspuolue Perussuomalaiset on ollut kriittinen.

Hallitusohjelmassa on sovittu, että hanke pääsee tällä hallituskaudella alkuun, jotta Turun ja Helsingin välille syntyisi joskus myöhemmin nopeampi ja varmempi junayhteys. Samalla luodaan mahdollisuuksia uudelle lähijunaliikenteelle.

Orpo on tuohtunut "tunnin junan" herättämästä laajasta arvostelusta.

– Pistetään tämä nyt mittaluokkaan. Tämä hallitus toteuttaa Helsinki-Turku välistä Espoo-Lohja-kaksoisraiteen, joka on massiivinen pääkaupunkiseudun infrahanke. Ei koko tunnin junaa tehdä nyt. Rahaa käytetään tässä vaiheessa 400 miljoonaa euroa, Orpo sanoo.

Pääministeri sanoo hallituksen infrahankkeiden olevan tasapainossa siten, että parannushankkeita tehdään eri puolilla maata. Esimerkiksi keskustan mukaan Länsirata-investointi söisi rahaa muun Suomen liikennehankkeilta.

– Käytämme esimerkiksi 500 miljoonaa euroa päärataan ja satoja miljoonia idän eri yhteyksiin. Tämä (Länsiradan arvostelu) on saanut minusta kohtuuttomat mittasuhteet. Ihan kuin tällä 400 miljoonalla pystyttäisiin hoitamaan kaikki ongelmat. Infrapaketti on tasapainoinen, Orpo sanoo.

Länsiradan 400 miljoonaa euroa on tarkoitus hankkia valtion omaisuutta myymällä.

Uutisextra MTV:llä tänään kello 19.10.

Lue lisää:

Lue myös:

    Uusimmat