Uusia liikkumismuotoja tulee jatkuvalla syötöllä lisää. Miten lainsäädäntö pysyy perässä tai koskeeko kypäräpakko suosittuja sähköskoottereita?
Monenkirjavat kulkupelit ovat yleistyneet katukuvassa.
Kaduilla näkyy jalankulkijoiden lisäksi potkulautailijoita, sähköpotkulautailijoita, sähköisiä yksipyöräisiä, kevyitä sähköajoneuvoja ja itse tehtyjä menopelejä.
Kevyet sähköajoneuvot eli etenkin senioreiden ja ruokalähettien suosimat sähköskootterit ovat liikenneministeriössäkin tunnistettu trendi katukuvassa. Näin toteaa ministeriön yksikönjohtaja Saara Reinimäki.
Lue myös: Pariisi päätyi radikaaliin ratkaisuun – sähköpotkulaudoille täyskielto
Lain mukaan kevyet sähköajoneuvot huristelevat kadulla polkupyöräilijän liikennesäännöillä.
Reinimäen mukaan kevyissä ajoneuvoissa on paljon hyviä puolia.
– Ne parantavat ihmisen liikkumismahdollisuuksia ja liikkumisvapautta. Lisäksi ne voivat olla usein edullisia ja vähäpäästöisiä liikkumismuotoja.
Tosin haasteitakin löytyy.
– Haaste on se, että liikennejärjestelmään tulisi saada jokainen väline mukaan niin, että liikkuminen on turvallista ja sujuvaa kaikille.
Kaksi tekijää ratkaisevat sen, että sähköskootterit rinnastetaan polkupyörään: teho ja nopeus.
Traficomin mukaan kevyissä sähköajoneuvoissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 25 kilometriä tunnissa.
Oikea paikka sähköskootterilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie.
Lue myös: Rajoitukset purivat: Sähköpotkulautavammat vähenivät tehokkaasti
Kypäräpakkoa sähköskootterille ei voida asettaa teho- ja nopeusmääritelmän vuoksi.
– Polkupyörälle on vahva kypäränkäyttösuositus, mutta kypärän käyttämättömyydestä ei ole määrätty sanktiota. Kun mennään tiettyjen teknisten reunaehtojen alla, niin käyttöä koskee polkupyöräsääntely, Reinimäki vahvistaa.
Katso video artikkelin alussa, jossa ruokalähettien kuljettajat sekä helsinkiläinen Kim kertovat kokemuksiaan pyöräilykypärän käytöstä ja läheltä piti -tilanteista liikenteessä.
Liikenne- ja viestintäministeriö saa jatkuvaa palautetta siitä, että myös polkupyöräilijöille tulisi asettaa pyöräilykypäräpakko.
– Säännöllisesti tulee palautetta. Tosin yhtä lailla saamme palautetta siitä, että tulisi riittää, että kypärän käyttö on vapaaehtoista.
Mikäli kevyen sähköajoneuvon teho ja nopeus ylittävät määritellyt reunaehdot, on tilanne jo eri.
– Silloin puhutaan mopoista ja niiden kohdalla on kypäräpakko.
Lue myös: Helsingissä on noin 18 000 sähköpotkulautaa – Liikenneturvan toimitusjohtaja haluaisi määrän kuriin: "Näitä dumpataan Suomeen"
Lainsäädäntö tulee jälkijunassa
Etenkin sähkökäyttöiset kulkuneuvot ovat nousseet valtavaksi trendiksi ympäri maailman.
Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet myös laajoja kieltoja eri maiden suurkaupungeissa. Muun muassa Pariisi asetti syyskuun alussa sähköpotkulaudoille täyskiellon niihin liittyvien onnettomuuksien takia.
Suomessa käytössä olevien kulkupelien lainsäädännöistä säännellään EU:n tasolla asti.
Tuote tulee olla olemassa, ennen kuin lainsäädäntöä voidaan tehdä, Reinimäki muistuttaa.
– Tekninen kehitys on nopeaa ja tästä syystä saattaa näyttää siltä, että lainsäädäntö tulee jälkijunassa.
Kevyiden sähköajoneuvojen tarkkaa määrä Suomessa ei ole tiedossa, sillä niitä ei lain mukaan tarvitse rekisteröidä.