Sähköiset rullalaudat, tasapainolaudat ja henkilökuljettimet ovat yhä harvinainen näky Suomen teillä ja jalkakäytävillä. Sähköiset liikkumisvälineet eivät ainakaan vielä ole yleistyneet liikenteessä siinä määrin kuin esimerkiksi poliisi odotti.
Toisaalta poliisihallituksen liikenneasiatuntijoiden korviin ei myöskään ole kantautunut tietoja vakavista onnettomuuksista tai muista ongelmista, joissa uudet laitteet olisivat olleet osallisina. Tarkkoja lukuja näistä toissa vuonna tieliikenteeseen hyväksytyistä ajoneuvoista ei ole saatavilla, koska niitä ei normaalisti tarvitse rekisteröidä tai vakuuttaa. Poliisikaan ei erittele niitä onnettomuustilastoissaan.
Kuluttajalle sähköiset liikkumisvälineet voivat pahimmillaan olla melkoinen viidakko. Jälleenmyyjilläkään ei välttämättä aina ole vastauksia kaikkein hankalimpiin kysymyksiin.
Verkkokauppa.comin urheilutuotepäällikkö Kari Löfman sanoo, että heidän tietojensa mukaan esimerkiksi yli neljääkymppiä kulkevalle sähköiselle longboard-laudalle ei tarvitse eikä edes voi hankkia liikennevakuutusta.
– Meidän näkemyksemme on, että tätä yksiselitteisesti ei saa käyttää tieliikenteessä lainkaan, jolloin liikennevakuutustakaan ei siihen saa, Löfman kirjoittaa sähköpostissa.
Korvauspäällikkö Antti Tuulensuu Vakuutuskeskuksen liikennevakuutusyksiköstä sanoo, ettei asia ole näin yksinkertainen.
– Niille pitää ottaa liikennevakuutus, jos teho- tai nopeusrajat ylittyvät. On yksi asia, että niitä ei saa käyttää tieliikenteessä, mutta vaikka niitä ei tieliikenteessä käyttäisi, rajojen ylittyminen tarkoittaa sitä, että vakuutus pitää ottaa.
Polkupyörä voikin olla mopo
Erityyppiset sähköiset liikkumisvälineet vertautuvat jalankulkijoihin tai polkupyöräilijöihin riippuen siitä, mikä niiden maksiminopeus ja akun tai moottorin maksimiteho on.
Esimerkiksi yli 25 kilometriä tunnissa kulkevia sähköavusteisia tai moottorilla varustettuja polkupyöriä ei lasketa polkupyöriksi vaan mopoiksi, joita koskevat mopojen säännöt. Ellei niitä ole tyyppihyväksytty mopoiksi, niitä saa käyttää vain yleiseltä liikenteeltä eristetyillä alueilla.
Myynnissä olevien laitteiden joukosta löytyy lisäksi ainakin henkilökuljettimia ja longboard-lautoja, joita ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön, mutta joille silti täytyy ottaa liikennevakuutus.
Liikennevakuutuspakko koskee kaikkia sähköisiä liikkumislaitteita joiden maksiminopeus ylittää 25 kilometriä tunnissa tai sähkömoottorin teho yhden kilowatin, kertoo Tuulensuu.
Vakuutuksen ottaminen on aina omistajan tai haltijan vastuulla. Jälleenmyyjillä ei ole velvollisuutta informoida kuluttajia vakuutusvaatimuksista.
– Toivottavaa se toki olisi, Tuulensuu sanoo.
Aikuiset etsivät ratkaisuja työmatkaliikkumiseen
Suurin osa sähköisistä liikkumisvälineistä on kuitenkin helppo ostaa ja ottaa käyttöön.
Varsinkin sähköpolkupyörien myynti on lähtenyt nousuun, sanoo Verkkokauppa.comin Löfman. Sähköavusteiset ja moottorilla varustetut polkupyörät helpottavat matkantekoa ja voivat korvata auton tai julkisen liikenteen esimerkiksi työmatkalla.
– Töihin voi pyöräillä ilman että tulee perille hikisenä, Löfman sanoo.
Löfman uskoo myös, että esimerkiksi sähköpotkulaudat tulevat yleistymään niin kutsutussa last mile -liikkumisessa.
Tämä tarkoittaa että laitetta käytetään esimerkiksi työmatkalla julkisen liikenteen ja työpaikan välillä. Potkulauta on näppärä ottaa mukaan vaikka raitiovaunuun tai junaan.