MTV päättää veturinkuljettajien työnseisauksen vaikutusten seuraamisen. Eilen illalla alkanut junaliikenteen seisaus ei aiheuttanut odotuksista huolimatta liikennekaaosta.
Veturinkuljettajien työnseisaus jatkuu tänään koko päivän. Työnseisauksen on määrä loppua puoliltaöin.
Kello 17.26: Töistäpaluuliikenne maanteillä sujuu mallikkaasti. Toistaiseksi liikenne ei ole ruuhkautunut edes Helsingin ulosmenoteillä normaalia arkipäivää enempää, kertoo Liikennevirasto. Samoin busseihin ja takseihin on päässyt mukavasti kyytiin, kerrotaan STT:lle.
Kello 17.11: Junaliikenteen lakko näkyy Helsinki-Vantaan lentoasemalla suurina jonoina busseihin. Lisäksi HSL:n lipunmyyjä on jalkautunut auttamaan hämmentyneitä matkustajia.
Kello 10.55: Helsingin seudun liikenteen (HSL) mukaan veturinkuljettajien lakko on näkynyt normaalia täydempinä busseina. Olosuhteet huomioon ottaen aamu on kuitenkin sujunut hyvin, HSL:stä kerrotaan.
HSL:n mukaan terminaaleissa ja pysäkeillä vältyttiin pahalta ruuhkalta, eivätkä bussit myöhästelleet pahasti.
– Iltapäiväruuhkassa ajettavaan kalustoon ei ole tulossa muutoksia tai lisäyksiä. Normaalitiistaina ruuhkatunnit ajoittuvat kello 15-17 välille. Jos omaa matkaa on mahdollista ajoittaa ruuhkahuipun ulkopuolelle, se sujuvoittaa liikennettä, HSL:n päällikköpäivystäjä Mika Häyrynen kertoo tiedotteessa.
Klo 9.02: Ykköstien liikenne Helsingin suuntaan on jonoutunut Espoossa liikenneonnettomuuden jälkeen, ilmoittaa Liikennevirasto. Kaksi keskimmäistä Helsinkiin vievää kaistaa on suljettuna arviolta aamuyhdeksään asti.
Pelastuslaitos sai tiedon Kehä I:n ja Turvesuontien välillä Ykköstiellä sattuneesta turmasta ennen kello kahdeksaa.
Espoossa tapahtui aamulla tieturma myös Länsiväylällä Otaniemessä Kehä I:n liittymässä. Helsingissä puolestaan sattui onnettomuus Kehä I:llä Kannelmäen liittymän lähellä. Puoli yhdeksän aikaan ei ollut tietoa siitä, jonouttavatko myös nämä onnettomuudet liikennettä.
Klo 8.15: Helsingin poliisilaitoksen päivystävän komisarion Teemu Lappalaisen mukaan veturinkuljettajien lakko ja junaliikenteen seisahtuminen ei ole näkynyt poliisin työssä.
Aamuliikenteessä ollaan ainakin Helsingissä vältytty onnettomuuksilta.
– Liikenne sujuu ihan hyvin. Autoilijat ovat ilmeisen hyvin osanneet varautua siihen, että tänään mennään paikoin pikemminkin kilpikonnan kuin jäniksen vauhtia. Ruuhkaa on jonkin verran ja autoja hieman tavanomaista enemmän aamuliikenteessä, mutta onnettomuuksia ei ole toistaiseksi tullut tietoon, Lappalainen kertoo.
Klo 8.05: Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) päällikköpäivystäjän mukaan bussit ovat alkaneet täyttyä. Päällikköpäivystäjä kertoi puoli kahdeksan jälkeen aamulla, että etenkin lentokentälle suuntaavista busseista on tullut ilmoituksia, että ajoneuvot ovat täynnä.
Klo 8.03: Linja-autojen kaukoliikenteessä ei näyttänyt syntyvän aamulla merkittävää matkustajaruuhkaa. Onnibus ja Pohjolan liikenne kertoivat, että liki kaikille niitten bussivuoroille oli aamuseitsemän jälkeen saatavilla matkalippuja.
Onnibusin päivän 140 lähdöstä vain yksi oli aamulla loppuunmyyty.
Onnibusin reiteistä vilkkain oli aamulla Helsingin, Kouvolan ja Lappeenrannan välinen yhteys. Pohjolan liikenteellä matkustajia oli runsaasti Helsingin ja Turun välillä sekä reitillä Helsinki-Kuopio-Kajaani.
Veturimiesten lakkopäivän tieliikenteen ruuhkahuippu osunee iltapäivälle kello 15:n ja 17:n välille.
Klo 8.01: Pääkaupunkiseudulla toimivista taksiyhtiöistä kerrotaan, että takseja oli vielä seitsemän jälkeen aamulla hyvin tarjolla.
Taksi Helsingin toimitusjohtajan Jari Kantosen mukaan ennakkotilaukset saatiin purettua, eikä taksin saamisessa ollut hänen mukaansa aamutuimaan ongelmaa. Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäisen mukaan tilanne oli hieman ennen puolta seitsemää aamulla rauhallinen ja takseja oli hyvin vapaana.
Klo 7.35: Hämeenlinnanväylällä, eli valtatie 3:lla on runsaasti liikennettä Helsingin suuntaan etenkin Kehä III:n jälkeen. Liikenne ei ole kuitenkaan sumppuuntunut seisahduksiin saakka. Helsingin rajalla liikenne vetää jopa hyvin.
Klo 7.15:
kello 7.06: Pääkaupunkiseudun keskeisillä asemilla päivystää tänään HSL:n ja VR:n henkilökuntaa opastamassa matkustajia.
– Rohkeasti vain heihin kiinni, jos on jotain kysyttävää, Helsingin seudun liikenteen liikennetarkastaja Esa Sauvola kertoo.
Klo 6.47: Helsingin liikennevirastosta kerrotaan, että tilanne tien päällä oli pääkaupunkiseudulla noin aamukuuden aikaan vielä normaalin arkiaamun kaltainen. Viraston mukaan pahempia ruuhkia ei ollut vielä tiedossa.
Joukkoliikenteestä pääkaupunkiseudulla vastaavan Helsingin seudun liikenteen (HSL) liikennetarkastaja Esa Sauvola arvioi, että pääkaupunkiseudun pahimmat aamuruuhkat ajoittuvat aamuseitsemän ja -yhdeksän välille.
Sauvolan mukaan työmatkalaisten kannattaisikin mahdollisuuksien mukaan viivästyttää liikenteeseen lähtöä ruuhkien välttämiseksi.
– Päivällä on sitten rauhallisempaa, kuin normitiistaina muutenkin, Sauvola kommentoi.
Pääkaupunkiseudulla noin 200 000 ihmistä käyttää junaa päivittäisiin matkoihin. HSL on varautunut veturimiesten lakkoon 11 ylimääräisellä bussilla.
Vaikka määrä kuulostaa pieneltä, Sauvola ei odota varsinaisia hankaluuksia pääkaupunkiseudun liikenteeseen.
– Eilisilta näyttää sujuneen rauhallisesti ja luotan siihen, ettei hankaluuksia tule tänäänkään. Uskon, että kaikki sujuu vallan sujuvasti.
Klo 5.12: Työnseisaus ei vielä eilen näkynyt suuremmin liikenteessä, mutta tänään aamulla Helsingin sisäänmenotiet saattavat ruuhkautua pahoin, arvioi Liikennevirasto. Kaukoliikenteen bussit ovat varautuneet työnseisaukseen lisäkapasiteetilla, mutta Helsingin seutuliikenteen bussit voivat olla erittäin täynnä.
Mielenilmaus on vastalause hallituksen uudistukselle, jossa rautateiden henkilöliikenne on tarkoitus avata vaiheittain kilpailulle.
Klo 23.04: MTV Uutisten toimittaja Aaro Kajaste oli Helsingin päärautatieasemalla, jossa oli harvinaisen hiljaista.
– Illasta on selvitty aika hyvin. Busseissa on ollut tilaa ja taksinkin sai vielä ennakkotilattua huomisaamulle.
Linja-autoyhtiöt ovat kuitenkin jo varautuneet mahdolliseen kiireeseen.
– Erityisesti työmatkaliikenne aamussa ja iltapäivässä on varmistettu siten, että pystytään kiiretilanteessa lisäämään vara-autoja linjalle, Koiviston Auto Oy:n toimitusjohtaja Mikko Markkula kertoi.
Klo 20.20
Bussit ja taksit ovat riittäneet hyvin
– Hyvin ovat paikat ja lisäkapasiteetti riittäneet. Käsittääkseni vain yksi lähtö on sellainen, että meillä ei ole siihen paikkoja myydä. Se on kello kuuden lähtö tiistaiaamuna Helsinkiin. sanoo bussiyhtiö Onnibussin toimitusjohtaja Lauri Helke.
– On kuitenkin tulossa viikon hiljaisin päivä. Normaalistikin tiistai on hiljaisin päivä ja koulujen alkamisviikko tuo vielä tällaisen lisänotkahduksen, niin siellä on paikkoja mitä täyttää.
Pohjolan liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko oli samoilla linjoilla.
– Tälle illalle ei ole vielä erityisen täyttä, mutta kyllä siellä normaalia enemmän matkustajia on. Kapasiteetti on vielä riittänyt.
Taksiinkin pääsi illalla Helsingin seudulla hyvin. Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäisen mukaan ennakkotilauksia oli illalla normaali määrä ja autoja riitti kysyjille.
Klo 19.58: Veturinkuljettajien mielenilmaus ei ole toistaiseksi juuri näkynyt liikenteessä.
STT:n bussiyhtiöiltä saamien tietojen mukaan busseissa on tila riittänyt hyvin. Myös taksipalvelut ovat toimineet, eivätkä Helsingin pääväylät Liikenneviraston päivystyksen mukaan olleet normaalia ruuhkaisempia.
Liikenneviraston Tampereen liikennekeskuksessa lakko ei näkynyt lainkaan.
Helsingin päärautatieasema oli seisauksen alkaessa hiljainen ja rauhallinen. Myös Kampin linja-autoasemalla oli rauhallista.
Klo 17.45:
Miksi veturimiehet pysäyttävät junaliikenteen?
– Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi viime keskiviikkona, että hallitus haluaa avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Uudistus alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä, josta se etenee vaiheittain koko maahan.
– Henkilöliikenteen kilpailun avaamisen yhteydessä VR:stä eriytetään kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä, joihin siirretään kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasiat.
– Bernerin mukaan henkilöliikenteeseen halutaan uudistuksen myötä lisää hintakilpailua ja lisää matkustajia. Samalla pyritään vähentämään liikenteen päästöjä.
– Veturimiesten liiton puheenjohtajan Tero Palomäen mukaan hallituksen päätös romuttaa suomalaisen rautatieliikenteen. Palomäki pelkää rautatieliikenteen keskittyvän uudistuksessa vain reittiväleille, joilla se on taloudellisesti tuottoisinta. Samalla rautateiden työpaikat vähenevät ja keskittyvät harvempiin kaupunkeihin.
Klo 16.28: Pääkaupunkiseudun taksikeskus Lähitaksista kerrottiin iltapäivällä neljän aikaan, ettei tuleva työnseisaus ole näkynyt taksiliikenteessä.
Ennakkotilauksia ei ole tehty tavallista enempää, sanoi Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.
Klo 15.50: Työnseisaus ei ole vaikuttanut kotimaan lentoliikenteen varauksiin, kertovat Norwegian ja Finnair. Finnairin viestinnästä kerrottiin puoli kolmen aikaan iltapäivällä, että kotimaan lennoilla on vielä paikkoja.
Varsinaisia ruuhkia on odotettavissa vasta tiistaina ja lähinnä pääkaupunkiseudulla. Suurin sumariski on Helsingin lähistöllä kehäteillä sekä Kolmostiellä, Nelostiellä ja Länsiväylällä.
– Se, miten pahoiksi ruuhkat muodostuvat tiistaina, riippuu paljon siitä, miten ihmiset tekevät matkavalintojaan. Olemme suositelleet lähtemään matkaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, pitämään etätyöpäivän mikäli mahdollista sekä harkitsemaan matkaan lähtemistä pyörällä, kävellen, bussilla tai kimppakyydillä, Luoma lisää.
Ruuhkien mahdollisuutta lisää junien pysähtymisen ajankohta.
– Tiistait ovat tyypillisesti vilkkaita päiviä liikenteessä. Monella on tarve matkustaa, sillä lähes kaikki ovat palanneet lomilta sorvin ääreen ja koulutkin ovat jo alkaneet.
Junaliikenne käyntiin aamuyöllä, muutama yöjuna jää ajamatta
Junaliikenne käynnistyy uudelleen aamuyöstä. Poikkeuksena ovat aikatauluun täksi illaksi lähteväksi merkityt yöjunat, joiden matka jatkuisi huomisen puolella. Näitä junia ei liikennöidä, koska niiden lähtöajat ovat ennen puoltayötä, kertoo VR tiedotteessaan.
VR:n mukaan junaliikenteessä voi olla vielä parin päivän ajan muutoksia.
Veturimiesten liiton työnseisauksen on määrä loppua puoliltaöin.