Liikenteessä voi tulla vastaan hämäävä kolmio – älä sekoita väistämismerkkiin

Toimittajalta meni ohi – osaisitko vastata tähän ajokorttikokeen teoriakysymykseen? 1:07
Osaisitko sinä vastata tähän B-ajokortin teoriakoekysymykseen, johon toimittaja ei osannut? Erityisasiantuntija Marjo Immonen Traficomista opasti toimittaja Toni Immosta Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Kuten teoriakokeen luokkakohtaisissakin kysymyksissä, riitti lukijoillamme parannettavaa myös kuvallisissa tehtävissä.

Julkaisimme viime viikonloppuna Autoliiton kanssa toteutetun teoriakoetestin, jossa lukijoilla on mahdollisuus kokeilla, pääsisivätkö he läpi B-luokan teoriakokeen kuvakoeosiosta.

Testiin sisältyy kymmenen kuvaa. Näistä jokaisen kohdalla on väite, johon vastataan kyllä tai ei. Tehtävistä on saatava vähintään yhdeksän oikein, mikäli testistä mielii päästä läpi.

Aidossa teoriakokeessa kuvatehtäviä on 50 kappaletta, ja niistä 43 on saatava oikein.

Milloin pysäkiltä lähtevää linja-autoa tulee väistää?

Testin kymmenestä tehtävästä kolmessa testattiin oikeaa ajovuoroa.

Eniten haastetta tuntui olevan väitteessä Ajan suoraan. Minun on annettava kuvassa näkyvän (yhden tai useamman) tienkäyttäjän mennä ensin.

Väitteen yhteydessä oli alla oleva kuva.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

kuva_4

Tehtävässä esitetään tilanne, jossa tieosuuden nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa, ja edessä olevalta linja-autopysäkiltä on lähdössä linja-auto. Vastaajista 33 prosenttia, eli peräti joka kolmas, oli virheellisesti sitä mieltä, että pysäkiltä lähtevää linja-autoa ei kuvan tilanteessa tarvitsisi väistää.

Tieliikennelain 26 §:ssä todetaan, että jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.

Valitettavan usein mielletään, että pysäkiltä lähtevää bussia tulisi väistää vain taajamassa. Näin asia ei kuitenkaan ole. Väistämissääntö on sidottu tiellä vallitsevaan nopeusrajoitukseen – ei siihen, ollaanko taajamassa vai sen ulkopuolella, testin tuloksia analysoinut Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Tarkkana kolmioiden kanssa

Toinen vaikeuksia aiheuttanut ajovuorokuva on alla. 

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

kuva_6

Kuvan yhteydessä esitettiin väite Ajan vasemmalle. Minun on annettava kuvassa näkyvän (yhden tai useamman) tienkäyttäjän mennä ensin.

Vastaajista 22 prosenttia, eli useampi kuin joka viides, vastasi väitteeseen virheellisesti ei.

Risteyksessä on liikennevalot, jotka eivät kyseisellä hetkellä ole kuitenkaan toiminnassa. Jos liikennevalot eivät toimi, ajovuoro määräytyy väistämismerkkien mukaan. Mikäli väistämismerkkejäkään ei ole, on risteys tasa-arvoinen, Vesalainen kertaa.

– Kuvan tilanteessa lähestymissuunnastamme tultaessa ei ole väistämismerkkiä. Sellaista ei myöskään ole oikealta tulevalla, joten meidän on väistettävä oikealta lähestyvää vihreää autoa, hän jatkaa.

Vaikka vihreän auton lähestymissuunnassa näkyy harmaa kolmion tausta, se ei ole tässä tapauksessa väistämistä ilmaiseva kärkikolmio. Kolmio on kuvassa kannallaan, ei kärjellään. Kyseessä on näin ollen väistämismerkin sijaan varoitusmerkki.

– Aikanaan liikenneopettajan töitä autokoulussa tehdessäni huomasin, että varsin usein vastaavassa tilanteessa, oppilas ajoi huolettomasti tasa-arvoiseen risteykseen ja meinasi jättää väistämättä oikealta lähestyvää, koska tulkitsi tällä olevan kolmion, Vesalainen toteaa. 

– Kuljettajan huolellisuuden ja tarkkuuden merkityksen korostamiseksi halusin rakentaa tällaisen liikennetilanteen myös oheiseen Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristöstä peräisin olevaan harjoituskuvaan, hän perustelee.

Lue myös:

    Uusimmat