Jos Linda Liukkaan toive toteutuu, tulevaisuudessa ohjelmoinnilla tullaan ratkaisemaan mielenkiintoisia ongelmia.
Ohjelmoinnin puolestapuhuja ja lastenkirjailija Linda Liukas toteaa, että iso osa digitalisaatiokeskustelusta pyörii tällä hetkellä kapean sektorin, viihteen, ympärillä. Huomiota saavat pelit ja "hupsuttelusovellukset".
Liukas haluaisi, että teknologiaa käytettäisiin enemmän tärkeiden asioiden, kuten asumisen, liikkumisen ja ruoan, kehittämiseen.
Jotta teknologian hyödyntäminen eri aloilla onnistuu, olisi mukana oltava entistä monipuolisemmin erilaisia ihmisiä. Ohjelmoija ei välttämättä tunne esimerkiksi työtehtävää, jota avustavaa robottia hän ohjelmoi.
– Siksi olisi tärkeää, että saataisiin useamman kaltaisia ihmisiä kiinnostumaan näistä asioista, Liukas sanoo.
Ohjelmointia ei tarvitse opiskella ruudun ääressä
Liukkaan Hello Ruby -kirjasarja kertoo lapsille teknologiasta tarinan keinoin.
Useissa maissa julkaistun sarjan ensimmäinen osa käsitteli koodausta ja toinen tietokonetta. Torstaina Suomessa julkistettavan kolmannen osan aihe on internet.
Liukas sai toukokuussa suuren kiinalaisen muotoilupalkinnon. Hänen käsittääkseen palkinto tuli hänen "opetusmuotoilustaan" eli kirjasarjan tavasta käsitellä teknologiaa.
– Se on lempeämpi ja leikittävämpi ja lähestyttävämpi tapa tehdä teknologiakasvatusta lasten kanssa, Liukas kuvailee.
Kirjojen alussa on tarina, jota voi lukea vaikka viisivuotiaalle. Hiukan isompien lasten kanssa voi keskittyä kirjan tehtäväosioon. Liukas huomauttaa, että kirjojen harjoituksista suuri osa tehdään ilman tietokonetta.
Lapsia kasvatetaan muuttuvaan maailmaan
Liukas haluaa opettaa ajattelua sekä rohkaista luottamaan omaan ajatteluun. Lapset tarvitsevat siihen tukea, hän huomauttaa.
"Diginatiiveiksikin" kutsutut lapset osaavat ehkä nopeasti napata haltuunsa käyttöliittymän, mutta eivät välttämättä osaa muuten käyttää teknologiaa niin monipuolisesti kuin olisi mahdollista.
Liukas huomauttaa, että äidinkielen tuntejakin pidetään, vaikka äidinkieltä kuullaan joka puolella. Samoin on opetettava teknologian käyttöä.
Ohjelmointi on ollut viime vuodesta lähtien mukana peruskoulun opetussuunnitelmassa. Liukas kehuu opetussuunnitelmaa.
Hänen mielestään on hyvä, että kouluun ei luotu oppiainetta nimeltä ohjelmointi. Sen sijaan ohjelmointia on sisällytetty eri oppiaineisiin.
– Minusta koodaamisen oppiminen itseisarvona ei ole niin tärkeää vaan enemmän ajatus siitä, että voi käyttää ohjelmointia yhtenä ongelmanratkaisun työkaluna tai tapana ilmaista itseään.
Hän katsookin tehtävänsä olevan suurempi kuin pelkkää koodauksen opettamista. Kysymys on siitä, miten kasvatetaan lapsia muuttuvaan maailmaan.
MTV Uutiset vieraili lapsille tarkoitetulla koodausleirillä
2:04