Liikenne- ja viestintäministeriö pitää kannatettavana 17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien yöaikaisen ajamisen rajoittamista.
Tavoitteena olisi saada nuorten liikenneonnettomuusmäärät laskuun kieltämällä ajaminen etenkin viikonloppuöisin, jolloin tilastojen mukaan tapahtuu selvästi enemmän onnettomuuksia.
Lue myös: Psykologi satsaisi nuorten kuljettajien ajokoulutuksessa kokelaiden tunnetaitoihin ja riskinhallintaan – kesäöinen viikonloppu on riskialttein
Yöaikaista ajamista koskevassa ehdotuksessa rajoituksen ehdotetaan kohdistuvan viikonloppuihin ja aamuöihin kello 00–05 välillä, jotta rajoituksen kielteiset vaikutukset työntekoon ja harrastuksiin jäisivät vähäisemmiksi.
Jotta rajoituksella tavoiteltava hyöty saavutettaisiin, pitäisi sen noudattamatta jättämisestä olla myös seuraamus.
Uuden kuljettajan merkin taas koettaisiin helpottavan ajorajoitusten valvontaa.
Ministeriö näkee toteuttamiskelpoisena ja kannatettavana myös kuljettajaopetuksen kehittämisen.
Opetuksessa voitaisiin kehittää esimerkiksi riskientunnistamiskoulutuksen sisältöä.
Jotta ajokortin hinta ei nousisi, tulisi muutokset tehdä opetusmääriä lisäämättä.
Ministeriössä valmistellaan parhaillaan ajokorttilain muutoshanketta, jonka avulla pyritään lisäämään nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.
Valmistelu on kuitenkin vielä kesken, ja lainmuutokset on tarkoitus saada voimaan ensi vuonna.
Ministeriön järjestämä lausuntokierros päättyy keskiviikkona.
Ehdotuksissa nousee esille muun muassa 17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien ajo-oikeuksien rajoittaminen tai porrastaminen, nuoren kuljettajan ajoterveyden ja kypsyyden arviointi sekä uuden kuljettajan merkin käyttäminen.
Muutokset nähdään tarpeellisina
Poliisihallituksessa tilastoja 17-vuotiaiden loukkaantumisista ja ajokieltorikoksista on seurattu huolestuneena.
Kannatettavimpana keinona myös Poliisihallitus pitää yöaikaisen ajamisen rajoittamista.
Lisäksi Poliisihallitus tukee ajatusta ajo-oikeuden rajoittamisesta siten, että alaikäisen nuoren kuljettajan kyydissä sallittaisiin aina vain yksi alaikäinen matkustaja.
Valvonnan vaikuttavuuden ja tehokkuuden avuksi kannatetaan myös uuden kuljettajan merkkiä alaikäisten kuljettajien ajoneuvoissa.
Lisäksi Poliisihallituksessa nähdään, että liikennerikostaustan tulisi vaikuttaa ajokortin saamiseen.
Suomen Ajokyvynarvioitsijat ry:n lausunnossa puolestaan esitetään, että ikäpoikkeusluvan ehtoja on tarkennettava, sillä poikkeuslupa ei saa olla uusi normaali.
He esittävät myös pakollisten teoriatuntien määrän lisäämistä, tarkempaa ajoterveyden mittaamista sekä laajempaa viranomaisten välistä kommunikointia.
Kommunikointi mahdollistaisi sen, että tieto kulkisi terveydenhuollosta eri viranomaisille, jos ajokortin terveysedellytykset eivät täyttyisi ennen ajokortin suorittamisen aloittamista.
Nuoret kuljettajat yliedustettuina onnettomuustilastoissa
Ajokorttilain seurantatutkimuksen tulokset osoittavat, että 17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien määrän kasvun myötä myös heidän loukkaantumisensa lisääntyivät viime vuonna.
Ensimmäisen ajokokemusvuoden aikana 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksinkertaisesti enemmän ajokieltorikoksiin kuin 18-vuotiaat.
Nykytilanteessa valtaosa poikkeusluvalla ajo-oikeutta hakevista 17-vuotiaista myös saa luvan.
Traficomin mukaan aikavälillä 1. heinäkuuta 2018–31. maaliskuuta 2021 kielteisen päätöksen sai 1 812 hakijaa, mikä on hieman yli viisi prosenttia käsitellyistä hakemuksista.
Lue myös: Tieliikenteessä kuoli alkuvuonna vähemmän ihmisiä kuin vuotta aiemmin
Yhteensä hakijoina on ollut siis yli 36 000 alaikäistä.
Poikkeusluvan myöntämisen tulisi perustua aina erityiseen syyhyn, joka täytyy osoittaa esimerkiksi oppilaitoksen tai työnantajan todistuksella.
Poliisin mukaan nuoret kuljettajat ovat yliedustettuina onnettomuustilastoissa.
Lähes joka kolmas tieliikenteessä loukkaantunut on 15–24-vuotias, kun nuoria on väestöstä vain noin 12 prosenttia.