Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää seurantatutkimuksen vuonna 2018 uudistuneen ajokorttilain vaikutuksista. Autoliiton mukaan selvitys tulee tarpeeseen.
Kaksi vuotta sitten uudistunut ajokorttilaki kuohuttaa edelleen. Esimerkiksi Liikenneopetus ry:n mielestä laki on pahasti epäonnistunut, sillä se katsoo uuden opetusmallin tähtäävän vain ajokortin saamiseen, ei asioiden oppimiseen. Koulutusta on yhdistyksen mukaan yksinkertaisesti liian vähän.
– Opetuksesta on tullut tutkintoon tähtäävä pikakurssi, joka ei anna kaikille aikaa kasvaa turvallisiksi, vastuullisiksi ja ekologisiksi kuljettajiksi, yhdistys jyrähti toukokuussa.
Autoliitto sen sijaan on asiassa aivan toisella kannalla. Sen mielestä nyt käynnistyvä Liikenne- ja viestintäministeriön seurantatutkimus onkin erittäin tervetullut, sillä se katsoo, että keskustelua lain vaikutuksista on käyty tähän asti vajavaisin faktoin.
Lue myös: Nuori voi saada ajokortin hyvin vähäisellä ajo-opetuksella, jos ei itse halua ostaa sitä lisää
– On tärkeää, että selvitys tehdään puolueettomasti, riippumattomia asiantuntijatahoja käyttäen. Mahdollisia muutoksia lakiin tulisi tehdä sitten tutkimuksen faktoihin nojaavien tulosten perusteella, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.
Ajo-opetuksen määrä puolittui ja ajokorttien hinnat tulivat alas
Heinäkuussa 2018 uudistuneessa ajokorttilaissa painotetaan Autoliiton tiedotteen mukaan asioiden osaamista, eikä tapaa, jolla ne on opeteltu.
Samalla ajo-opetuksen aloitusikärajaa alennettiin 16 vuoteen ja ikäpoikkeusluvan saamisen kriteerejä selkeytettiin. Tästä johtuen yhä useamman nuoren on mahdollista saada ajokortti jo 17-vuotiaana.
– Autokouluala vastusti uutta ajokorttilakia kiivaasti, sillä autokouluilta hankittavaa pakollista opetusta vähennettiin ja opetuslupaopetuksen byrokratiaa karsittiin, Autoliitto toteaa tiedotteessaan.
Uusi laki pudotti autokoulujen tarjoaman pakollisen ajo-opetuksen puoleen entisestä. Samalla ajokorttien hinnat tulivat alas, kun vanhasta kolmivaiheisesta kuljettajaopetuksesta siirryttiin yksivaiheiseen malliin.
7:53
Autoliiton mukaan tilastot eivät tue ajo-opettajien väitteitä siitä, että uusien kuljettajien kyky toimia liikenteessä turvallisesti ja vastuullisesti olisi merkittävästi alentunut.
– Faktaa on se, että nuorten, erityisesti nuorten miesten, liikenneturvallisuudessa on edelleen rutkasti parannettavaa. Heidän osuutensa onnettomuuksista sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisista on ylikorostunut, Autoliitto toteaa tiedotteessaan.
– Tämä asia ei ole kuitenkaan muuttunut ajokorttilain uudistuksen myötä. Ikäpoikkeusluvalla ajokortin saaneet eivät erotu joukosta huonossa valossa, päinvastoin.
Mitä tilastot sanovat?
17-vuotiaat kuljettajat sortuivat tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin kaikkiaan 108 kertaa. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona tapauksia kirjattiin 63 kappaletta.
Autoliitto huomauttaa, että vaikka kasvua on tapahtunut reippaasti, on 17-vuotiaiden B-ajokortillisten kuljettajien määrä lähes kymmenkertaistunut. Vuoden 2019 alussa heitä oli 671, kun taas tämän vuoden alussa jo 6 587.
Traficomin tilastojen mukaan 1.7.2018–29.10.2019 välisenä aikana ikäpoikkeusluvalla ajokortin saaneita määrättiin ajokieltoon suhteellisesti vähemmän (2,3 % ikäluokasta) kuin 18- (7,1 %) ja 19-vuotiaita (5,3 %) kuljettajia.
Kun tammi–heinäkuun välisenä aikana vuonna 2018 kuoli yhdeksän 17–20-vuotiasta kuljettajaa, oli luku samana ajanjaksona viime vuonna seitsemän ja tänä vuonna viisi. Loukkaantuneiden määrä samassa ikäryhmässä on vähentynyt kahden vuoden takaisesta 143:sta tämän vuoden 112:een.
Mitä ajokortin saamiseksi vaaditaan?
B-luokan ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen minimivaatimukset 1.7.2018 alkaen:
- 4 tuntia "ensimmäisen ajokortin opetusta", mikäli oppilaalla ei ole aiempaa ajokorttia.
- 10 tuntia ajo-opetusta autokoulussa tai opetuslupaopettajan antamana.
- "Tarvittava" määrä teoriaopetusta autokoulussa tai opetuslupaopettajan antamana. Määrä valittavissa oppilaan tarpeen mukaan.
- 8 tuntia riskientunnistamiskoulutusta ajo-opetuksen minimimäärän ja tarvittavan teoriaopetuksen jälkeen.
Lähteet: Autoliitto, Liikenneopetus ry, Traficom