Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Calvin Klein ja viimeisimpänä Armani. Moni kansainvälinen muotitalo on luopunut turkisten käytöstä, mutta Suomen turkistarhateollisuus ei ole huolissaan.
Ei siitäkään huolimatta, että suomalaisten turkistarhojen määrä on vähentynyt ja kauppa on yskinyt viime aikoina.
Esimerkiksi Saga Fursin maaliskuun huutokaupassa 870 000 ketunnahkasta meni kaupaksi vajaat 60 prosenttia, mutta 3,7 miljoonaa minkinnahkaa myytiin yhtiön mukaan lähes sataprosenttisesti. Koko huutokaupan välitysmyynnin arvoksi muodostui 124 miljoonaa euroa, joka on vajaat puolet edellisen myyntikauden vastaavasta huutokaupasta.
Vähemmän turkistarhoja, vähemmän eläimiä
-Turkiseläinten määrä Suomessa putosi 8,2 miljoonasta 3,6 miljoonaan vuosina 1985-2013.
-Suurin muutos nähtiin 1980-luvun lopulla, kun minkkien syntyvyys väheni pysyvästi.
-Turkistarhauksen kulta-aikoina 1980-luvulla turkistarhoja oli yli 5500, mutta 2010 niiden määrä oli pudonnut alle tuhanteen.
-2014 turkistarhaajien keski-ikä oli 52 vuotta. Alle 35-vuotiaita oli alle 200.
Yhtiö selitti laskua Kiinan talouskasvun hidastumisella ja Venäjän taloudellisella tilanteella. Samoihin aikoihin Armani ilmoitti, ettei käytä turkisvaatteita ensi syksyn ja talven mallistoissaan eettisten syiden vuoksi.
– Suhdannevaihtelut ovat tyypillisiä tällä alalla, joten maaliskuun huutokaupan tilanne ei huolestuta meitä pitkällä tähtäimellä, sanoo Turkiseläinten kasvattajain liiton toiminnanjohtaja Marja Tiura.
Myöskään Armanin ratkaisu ei häntä hätkäytä. Tiuran mukaan viime vuosina useampi muotitalo on ottanut turkikset valikoimiinsa kuin luopunut niistä.
– 70 prosenttia muotiviikkojen suunnittelijoista käytti turkista Milanon, Pariisin, Lontoon ja New Yorkin muotiviikoilla helmikuussa. Alalle on tullut lupaavia uusia suunnittelijoita viime vuosina, joten emme usko, että Armanin yksittäinen päätös luopua turkiksesta on merkittävä alalle.
Asiakaspalaute tärkeää
Turkisteollisuuden optimistisuudesta huolimatta turkisten käyttö on vähentynyt Suomessa. Esimerkiksi Stockmannilla oli pitkään oma turkisosasto, mutta turkit jätettiin pois tavaratalon valikoimasta vuonna 2006.
Stockmannin viestintäasiantuntijan Satu Laurilan mukaan asiakkailta saatu palaute vaikutti päätökseen merkittävästi.
Hän kertoo, että ihmiset käyttävät nykyisin mieluummin turkiksettomia vaatteita tai keinoturkiksia, jotka näyttävät aidoilta ja ovat hyvälaatuisia.
Aitoa turkista halajaville on yhä tarjolla joitain turkiksilla viimeisteltyjä vaatteita, mutta niiden määrä luultavasti vähenee edelleen. Laurilan mielestä Armanin ratkaisu luopua turkiksista vahvistaa nykysuuntausta turkisten suosion hiipumisesta.
– Me pyrimme jatkamaan tällä linjalla. Tytäryhtiömme Lindex ei enää myy mitään turkisvaatteita, hän kertoo.
Sata turkiksetonta kauppaa
Armani on tehnyt pitkään yhteistyötä turkistuotantoa ja -kauppaa vastustavan, kymmenistä eläintensuojelujärjestöistä koostuvan Fur Free Alliancen kanssa. Verkostoon kuuluvan Animalian toiminnanjohtaja Mai Kivelä pitää päätöstä merkittävänä.
– Se säästää tuhansien eläinten hengen, mutta kertoo myös yleistyneestä turkisten vastaisesta ilmapiiristä, Kivelä sanoo.
Animalia pitää listaa Suomessa toimivista yrityksistä ja vaateliikkeistä, jotka ovat sitoutuneet olemaan myymättä turkiksia. Mukana on satakunta nimeä, kuten Lindex, Seppälä, H&M ja Ivana Helsinki.