Lunta tulee taas, mutta autoilijan on turha odottaa armoa lappuliisalta – tämä pysäköintikikka on "ylivoimaisesti paras"

Runsas lumentulo hankaloittaa pysäköintiä erityisesti kaupunkialueilla. Pysäköidessä on kuitenkin aina huolehdittava sekä omasta että muiden tielläliikkujien turvallisuudesta – olosuhteista riippumatta.

Talvi on vasta aluillaan, mutta runsas lumentulo sekä talviaika yleensäkin vaikuttavat myös pysäköintiin. Erityisesti kaupunkialueilla voi tulla voimaan väliaikaisia pysäköintirajoituksia.

– Autoilijoiden on huomioitava, että pysäköintisäännökset voivat muuttua tutuissakin paikoissa. Esimerkiksi vuoropysäköintikilvet kadunvarsilla palvelevat ylläpitotehtäviä eli lumen auraamista ja siirtämistä, kertoo Helsingin kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila.

Pysäköinninvalvonta toimii normaalisti, vaikka tulisi paljonkin lunta. Silloin tienvarsipaikkoja saattaa jäädä ainakin hetkellisesti pois käytöstä, mikä voi aiheuttaa hankaluuksia autoilijoille. Sääntöjä on silti noudatettava.

– Lumesta aiheutuvaa hankaluutta ei pidä lähteä pahentamaan väärällä pysäköinnillä. Kuljettaja toki haluaisi saada auton niin sanotusti pois käsistään, mutta sitä ei voi jättää miten sattuu. Parkkihallit ovat niissä tilanteissa hyvä vaihtoehto, Kossila muistuttaa.

– Esimerkiksi jalkakäytävälle tai pyörätielle ei saa pysäköidä, vaikka olisi kuinka paljon lunta. Pysäköidessä ja liikkeelle lähtiessä on aina toimittava niin, ettei oma tai muiden turvallisuus vaarannu, tiivistää Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.

Virheellisestä pysäköinnistä voi olla haittaa myös joukkoliikenteelle, jos autoja jätetään lumikasojen takia esimerkiksi Helsingissä liian lähelle raitiovaunukiskoja.

– Myös muun raskaan kaluston liikkumisesta tulee huomattavasti vaikeampaa, jos ajoneuvoja on pysäköity väärin lumen takia, Savolainen huomauttaa.

Muista oikea nopeus ja anna tilaa

Niin kadunvarsipaikkojen yhteydessä kuin pysäköintialueillakin on syytä muistaa riittävän alhainen nopeus, jotta voi tarvittaessa pysäyttää auton välittömästi. Lisäksi kannattaa antaa riittävästi tilaa pysäköimässä olevalle tai parkista pois lähtevälle autoilijalle.

– On hyvä osoittaa huomaavaisuutta ja antaa toisen lähteä rauhassa pois paikaltaan – hetken odotus ei kaada kenenkään aikataulua. Poislähtijän on kuitenkin vaaratilanteiden välttämiseksi havainnoitava kääntelemällä päätään. Pelkästään peileihin ei voi luottaa, muistuttaa Savolainen.

Parkkialueilla ja -halleissa kannattaa peruuttaa auto ruutuun, jotta pois lähteminen olisi helpompaa ja turvallisempaa. Näin välttää myös lähtiessä mahdollisesti aiheutuvat auton keulan osumat esimerkiksi tolppiin tai vierekkäisiin ajoneuvoihin.

– Ylivoimaisesti paras ja turvallisin vaihtoehto on kuitenkin ajaa kahdesta peräkkäisestä ruudusta läpi, jos se vain on mahdollista. Näin ei joudu peruuttamaan missään vaiheessa, suosittelee Savolainen.

Moni saattaa talviaikaan käyttää etulasin päällä pressua, joka esilämmityksen tapaan ehkäisee lasin jäätymistä. Jos auto on silloin parkkeerattuna paikalle, jossa vaaditaan pysäköintikiekko, on kuskin oltava tarkkana.

– Parkkikiekon on oltava selvästi ulkoapäin luettavissa. Pysäköinninvalvojat eivät ehdi tekemään salapoliisityötä, joten kuljettajan on huolehdittava siitä, että kiekko on nähtävissä pressusta huolimatta, selvittää Kossila.

Lähde: Liikenneturva

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran marraskuussa 2017.

Lue myös:

    Uusimmat