Polttaako Venäjä Euroopan tarvitsemaa kaasua taivaan tuuliin lähellä Suomen rajaa? Luontoharrastaja Ari kuvasi valtavan soihdun

Itärajan horisontissa on havaittu tänä kesänä useasti pitkiä aikoja loimottava tuli. Liekin alkulähde vaikuttaa olevan Portovajan kompressoriasema. Nyt tehtaan piipussa poltetaan kaasua, joka ei ole menossa minnekään.

Haminalainen luontoharrastaja Ari Laine oli retkeilemässä Lanskerin saarella 24. heinäkuuta, kun hän huomasi varhain aamulla horisontissa oudon liekin. Laine kaivoi esiin kaukoputken ja päätti ottaa sen läpi kuvan oudosta näystä. Liekki loimotti selvänä kirkkaassa auringonpaisteessa, puiden latvojen yllä koko päivän. 

Laine mittasi suunnaksi Lanskerista 65 astetta ja etäisyydeksi 38 kilometriä. Hän epäili, että suunta ja etäisyys osuvat yksiin Venäjän Portovajan LNG-kaasutuotantolaitoksen kanssa, samasta tehtaasta lähtee myös Nord Stream -putken pää.

Laine jakoi oudon huomionsa kavereilleen Facebookissa. Kukaan ei hämmästynyt.

– He kertoivat, että ovat ihmetelleet samaa liekkiä tänä kesänä monena päivänä.  

Soihduttaminen on viimeinen vaihtoehto

Liekki on peräisin maakaasun soihduttamisesta. Se tarkoittaa, että ”turhaa” kaasua tyhjennetään putkistosta polttamalla. Mutta mitä syitä maakaasulaitoksella voi olla polttaa käyttökelpoista maakaasua savuna ilmaan?

Gasumin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Olga Väisänen kertoo mahdolliset syyt yleisellä tasolla.  

– Soihduttamista tehdään vain häiriötilanteissa. Soihdutettaessa kaasu poltetaan siinä soihdussa ja energia menee hukkaan. 

Soihdutettaessa ylimääräinen kaasu johdetaan korkeaan kapeaan piippuun ja poltetaan. Sitä yritetään välttää, koska yritys menettää sekä käyttökeloista energiaa että rahaa taivaantuuliin.

Soihduttamista tehdään häiriötilanteissa, joissa kaasua ei syystä tai toisesta pystytä toimittamaan eteenpäin. Vika voi olla joko asiakkaan kyvyssä vastaanottaa tai laitoksen päässä toimittaa. Soihduttamiseen voidaan joutua turvautumaan myös turvallisuussyistä, jotta säiliön paine saadaan pidettyä tasaisena. Esimerkiksi tilanteissa, jolloin asiakkaalla ei ole kulutusta.

Kummassakin tapauksessa kaasua syntyy enemmän kuin sitä on tilaa säilyttää, jolloin ylimääräinen kaasu pitää saada purettua pois.

– Soihduttamista pyritään ainakin meillä välttämään viimeiseen asti, mutta välillä sitä joudutaan tekemään.  

Väisänen kuvailee, että soihduttamisen tarvetta pyritään vähentämään mahdollisimman tarkalla huollolla ja kunnossapidolla sekä logistiikan suunnittelulla, jotta kaasua olisi aina juuri sen verran säiliöissä kuin sitä toimitetaan eteenpäin.  

Gazpromin laitteissa vikaa 

Onko Venäjän tehtaalla siis mahdollisesti jotakin vikaa laitteissaan? Gazpromin mukaan kyllä.

Portovajan laitoksen omistaa Venäjän valtio-omisteinen kaasuyhtiö Gazprom. Gazprom on ollut otsikoissa pitkin kesää, kun yhtiön venäläisjohdon käsi on käännellyt länsimaiden kaasuhanojen venttiilejä auki ja kiinni.  

Kaasun toimitus lakkasi monissa maissa jo alkukesästä, kun Gazprom alkoi vaatia, että asiakkaat maksaisivat kaasulaskunsa jatkossa ruplilla. Tuolloin kaasuhanat katkaistiin kieltäytyjiltä: Suomelta, Baltian mailta, Puolalta ja Bulgarialta.

Kipeimmin venäläisestä kaasusta riippuvaiset maat, etupäässä Saksa, suostui vaatimuksiin. Vaatimuksiin suostuneilta kaasuhanaa alettiin kiristää pienemmälle ja hintoja nostettiin. Gazprom on vähentänyt Nord Stream -putken kaasuvirtaa asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen.

Heinäkuun alkupuolella Gazprom vetosi ”ylivoimaiseen esteeseen” ja sulki Saksalta kaasuhanat täysin kymmeneksi päiväksi. Tuolloin syyksi ilmoitettiin Nord Stream -putken huolto. Saksassa pelättiin tuolloin, etteivät hanat aukenisi enää lainkaan. Hanat avattiin, mutta toimituksia pienennettiin jälleen luvatusta.

Heinäkuun lopulla Gazprom ilmoitti vähentävänsä kaasun määrää entisestään. Keskiviikosta eteenpäin putkessa on kulkenut kaasua vain 20 prosenttia mahdollisesta kapasiteetista.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Enää yksi turbiini käytössä

Gazprom on vedonnut asiassa turbiinien kunnossapito-ongelmiin ja länsimaiden pakotteisiin.

Portovajan tehtaalla on kuusi suurta ja kaksi pienempää turbiinia, ja Gazpromin kertoman mukaan tällä hetkellä Portovajan tehtaalla on toiminnassa ainoastaan yksi suuri turbiini.

Kunnossapito-ongelmista Gazprom syyttää jälleen teknologiayhtiö Siemensiä ja väittää, etteivät turbiinit toimi kuten pitäisi. Siemens kiistää Gazpromin väitteet huolto-ongelmista.

– Meillä ei ole tällä hetkellä pääsyä kompressoriasemalla, emmekä ole saaneet Gazpromilta vahinkoilmoituksia. Siksi meidän on oletettava, että turbiinit toimivat normaalisti, Siemens sanoi keskiviikkona julkaisemassaan lausunnossa.

Mitä Venäjä vaatii?

Uutistoimisto Bloomberg kertoo, että Kremlin sisäpiiristä myönnetään, että kaasua voitaisiin toimittaa enemmän.

Gazpromin varatoimitusjohtaja Vitali Markelovin mukaan kolme huoltoa vaativaa turbiinia on yhä Venäjällä, eikä ole selvää, miten ne saadaan pakotteiden vuoksi kuljetettua huoltoon.

Turbiineja huolletaan Siemensin tehtaalla Kanadassa. Kanada päätti pakotteista huolimatta sallia huollettujen turbiinien toimittamisen Venäjälle samoin kuin tulevat huoltotyötkin. Gazpromin mukaan tämä ei kuitenkaan nykymuodossaan riitä.

– Kanadan viranomaisten myöntämä lupa ei ota huomioon nykyisten sopimusten ehtoja. Lupa on myönnetty Siemens Energy Canadalle, jolla ei ole sopimusta Gazpromin kanssa, Markelov sanoi.

Hänen mukaansa Kanadan ohella EU:n tulee taata, että ne sallivat kaikki tulevat huollot ja niihin liittyvät kuljetukset.

– Kannustamme kumppaneitamme ratkaisemaan nämä ongelmat niin pian kuin mahdollista ja kaasun toimitukset Eurooppaan normalisoituvat välittömästi, Gazpromin varatoimitusjohtaja Vitali Markelov sanoi valtion TV Rossija-24:lle.

Nähtäväksi jää sammuuko itärajan horisontissa loimottava soihtu, jos Venäjän vaatimuksiin suostutaan.

Liekistä uutisoi ensimmäisenä Suomen Luonto

Lue myös:

    Uusimmat