Lupaukset puntarissa: Tämä sähköauto yltää kaikkein lähimmäksi valmistajan ilmoittamaa toimintamatkaa talvikelissä

2:42img
Sähköauton toimintamatka voi lyhentyä talvikelissä jopa 30 prosentilla.
Julkaistu 05.02.2023 10:56

Ville Järveläinen

Sähköautot laitettiin vastakkain norjalaisessa talvitestissä.

Norjan autoliitto NAF ja norjalainen Motor-lehti järjestivät tällä viikolla maailman suurimman sähköautojen talvitestin, jossa selvitettiin 29 eri sähköauton todellista toimintamatkaa talvisissa olosuhteissa. Yksi testin tavoitteista oli selvittää, mitkä autot yltävät lähimmäksi valmistajan ilmoittamaa WLTP-toimintamatkaa.

WLTP-arvo on ilmoitettu toimintamatka, joka on testattu optimaalisissa olosuhteissa, mutta johon erityisesti talvi ja kylmät lämpötilat vaikuttavat.

Kaikkein lähimmäksi valmistajan ilmoittamaa toimintamatkalukemaa pääsi Maxus Euniq 6 Grand SUV. Sekään ei talviolosuhteissa yltänyt valmistajan ilmoittamaan lukemaan, mutta 317 kilometrin tulos ei jäänyt kauaksi 357 kilometrin WLTP-arvosta.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

maxus euniq 6 grand suv (1)

Tältä näyttää Maxus Euniq 6 Grand SUV.

– Tämän viimeisimmän testin tulokset ovat täysin linjassa sekä meidän omien että asiakkaidemme kokemusten kanssa. Lisäksi Maxus on jo aiemmin ollut vastaavissa sähköisen toimintamatkan poikkeamaa mittaavissa testeissä parhaiden automerkkien joukossa, Maxus Suomen myyntijohtaja Heidi Nieminen toteaa yhtiön tiedotteessa.

Tulos oli Euniq 6 SUV:lle jo toinen voitto putkeen, sillä se pokkasi ykköstilan myös NAF:n kesätestissä viime kesänä. Auto ylitti WLTP-toimintamatkansa liki kymmenellä prosentilla.

Moottori-lehti uutisoi aiemmin tällä viikolla Tesla Model S:n päihittäneen vastustajansa toimintamatkan pituudessa. Rangekunkku kirjautti pakkaskelissä tulokseksi 530 kilometriä, mikä on enemmän kuin millään muulla sähköautolla aiemmin. Viime vuoden testissä voittajaksi ylsi Tesla Model 3 521 kilometrin tuloksella. Lämpötila testilenkillä oli Moottorin mukaan enimmillään –5 astetta ja alimmillaan –19 astetta. Päivitetty Model S oli ainoa 450 kilometrin rajapyykin ylittänyt auto.

Lue myös: Tässä viisi yleisintä syytä, miksi suomalainen jättää sähköauton vielä kauppaan

Lähteet: Maxus, Moottori

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot