Saksalaiselle sähköautolle lupailtiin yli tuhannen kilometrin toimintamatkaa – näin kävi, kun se laitettiin oikean liikenteen sekaan

1:20img
Mersun sähköautolla ajettiin yli 1 000 kilometriä yhdellä latauksella tosielämän olosuhteissa. Katso videolta, miten matka sujui.
Julkaistu 20.04.2022 06:28

Ville Järveläinen

Historian energiatehokkain Mersu ei valitettavasti ole tulossa myyntiin, mutta siitä ammennetaan oppeja varsinaisiin tuotantoautoihin. Konseptiauto selvisi yli tuhannen kilometrin matkan yhdellä latauksella tosielämän olosuhteissa.

Mercedes-Benz lupaili jo vuosi sitten, että sen sähköauto Vision EQXX kykenee ajamaan yli tuhat kilometriä yhdellä latauksella.

Sittemmin lupaus toistettiin, kun auto esiteltiin viime tammikuussa, mutta vielä tuolloinkin arvio perustui simulaatioon, eikä sitä oltu todennettu tosielämän olosuhteissa.

Nyt EQXX on päässyt tien päälle ja on odotetusti myös lunastanut mainitut lupauksensa.

Lue myös: Ihastu tai vihastu: Tältä näyttää Mersu, joka vie Helsingistä Muonioon ilman välilatauksia

Pidemmällekin olisi päässyt

Autolla ajettiin Saksan Sindelfingenistä Sveitsin Alppien kautta Pohjois-Italiaan ja edelleen Ranskan Rivieralle Cassisiin. Kilometrejä kertyi 1 008, mutta akkuun jäi virtaa vielä viitisentoista prosenttia, millä olisi päässyt vielä noin 140 kilometriä.

100 kilowattitunnin akustolla varustetun EQXX:n keskikulutus jäi tuhannen kilometrin lenkillä huikaisevan alhaiseen 8,7 kilowattituntiin satasella.

Matkan kerrotaan alkaneen viileässä ja sateisessa kelissä. Autolla ajettiin pitkin maanteitä, eikä sillä mitenkään himmailtu, vaan esimerkiksi Saksan autobahnilla nopeutta oli – ainakin osan matkaa – 140 kilometriä tunnissa. Matka kesti yhteensä runsaat 11 tuntia.

Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius sanoi, että vaikka EQXX ei olekaan tulossa sellaisenaan myyntiin, ollaan autosta otettuja oppeja integroimassa tuleviin tuotantoautoihin jo nyt. EQXX on osaltaan ollut auttamassa muun muassa seuraavan sukupolven kompaktin ja keskikokoisen segmentin modulaaristen alustaratkaisujen kehitystä.

Lue myös: Miksi kukaan haluaisi sähköautonsa tekevän näin? Valmistajilla erikoisia patentteja

Lähde: Mercedes-Benz

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot