Sähköauton todellinen toimintamatka voi poiketa ilmoitetuista WLTP-lukemista rajustikin – etenkin, jos autolla ajetaan pääasiassa moottoritiellä.
Kauppalehti teki Skodan uuden Enyaq 80 iV -täyssähköauton kanssa vastaavan käytännön elämän kulutustestikoeajon kuin identtisellä sisarellaan Volkswagen ID.4:llä huhtikuussa.
Tuolloin Volkkarin ID.4:llä ei päästy saman päivän aikana kirkkaassa ja lumettomassa nollakelissä kitkarenkailla nopealle työtapaamiselle Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta.
Vaikka kyseessä on kaksi eri autoa, perustuvat Volkswagen ID.4 ja Skoda Enyaq täysin saman tekniikan varaan, ja niissä on samanlainen akku.
Lue myös: Jos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"
Koska Kauppalehti koki viileässä kelissä ID.4:llä odotetun kaltaisia vaikeuksia selviytyä Helsinki–Turku–Helsinki-matkasta lataamatta, päätti se kokeilla samaa 356 kilometrin päivätaivalta Enyaqilla lähes ihanteellisessa 18–22 asteen kuivassa kesäkelissä.
Samaa reittiä ajettiin moottoritienopeudella koko Turun moottoritien matka keväällä, ja nyt siis kesällä.
Näin kävi
Sadan prosentin akkuvarannoilla matkaan lähdettäessä auto arvioi toimintamatkaksi ajohistoriaan perustuen 470 kilometriä. Reitin topografiaa ymmärtävä navigaattori, Normal-ajotila ja Travel Assist päälle kytkettynä keskikulutus pysyi moottoritielle asti 16,5 kilowattitunnissa sataa kilometriä kohden.
178 kilometrin jälkeen Turussa keskikulutus oli noussut 21,6 kilowattituntiin ja toimintamatka kutistunut tasan 200 kilometriin.
Takaisin Helsinkiin, eri osoitteeseen mutta nyt vain 154 kilometrin päähän lähdettäessä, toimintamatkamittari näyttää 43 prosenttiin laskeneiden akkuvarojen riittävän vielä 184 kilometriin.
Moottoritiellä mailit kuitenkin hupenevat huomattavaa tahtia ja pian ollaan tilanteessa, jossa sähkö näyttää loppuvan 13 kilometriä ennen perille pääsyä, vaikka nopeus pudotettiin 100–110 kilometriin tunnissa pian Turusta lähdön jälkeen.
Rohkeus loppuu Lohjan kohdalla, jossa suoritetaan lyhyt välilataus ennen 29 kilometrin päässä uhkaavaa akun tyhjentymistä, varaustilan näyttäessä enää viittä prosenttia.
77 kilowattitunnin hyödynnettävällä akkuvarannolla ei siis päästä edes optimikelissä 332 kilometrin moottoritiepitoista, ja lisäksi 24 kilometriä kaupunkiajoa sisältävää päiväetappia Turkuun ja takaisin. Autossa oli 21-tuumaiset vanteet ja kesärenkaat.
Maahantuoja muistuttaa oikeellisesti, ettei yhdistetyn WLTP-toimintamatkan mittaustapa (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) sisällä näin paljoa kuluttavaa moottoritieajoa, eikä siksi ole ilmoitetun toimintamatkan kanssa suoraan vertailukelpoinen.
Se on tietysti totta, mutta kun sähköautoja markkinoidaan akkukoon, keskikulutuksen ja WLTP-toimintamatkan pyhällä kolminaisuudella, tulee monelle kuluttajalle varmasti täytenä yllätyksenä, ettei 350 kilometrin Helsinki–Turku–Helsinki-työpäivämatka onnistukaan 500 kilometrin WLTP-kantaman omaavalla sähköautolla lataamatta.