Luulo ei ole tiedon väärti: Näin pitkälle sähköautolla pääsee peräkärryä vetäen

5:00img
Jos tarvitset peräkärryä esimerkiksi muuttoa varten, tiedätkö, miten kärry kytketään ja mitä on tarkistettava ennen sen käyttöä? Katso videolta ammattilaisen mallisuoritus.
Julkaistu 22.08.2022 13:37

Ville Järveläinen

Suomalaiset ovat tunnetusti peräkärrykansaa. Volkswagenin suorittamassa testissä selvitettiin, miten pitkälle sähköautolla pääsee kuormattu kärry perässä sekä miten kuomun tyyppi vaikuttaa kulutukseen.

Sähköauton kulutukseen vaikuttavat monet tekijät. Yksi usein esiin nousevista huomionaiheista on peräkärryn vetäminen, millä on merkittävä vaikutus auton toimintamatkaan.

Vaikka koukkua ei kaikkiin sähköautoihin ole tarjolla, on markkinoilla jo lukuisia malleja, joihin koukku on saatavissa ja joilla isommankin kuorman vetäminen onnistuu.

Volkswagen, K-Rauta sekä peräkärryvalmistaja Juncar selvittivät, kuinka paljon kärryn vetäminen vaikuttaa täyssähköauton kulutukseen optimaalisissa olosuhteissa.

Lue myös: "Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin

Kuomulla on väliä

Volkswagen kertoo tiedotteessaan, että testissä käytettiin kolmea 77 kWh:n akulla varustettua ID.4:ää, joiden ilmoitettu WLTP-toimintamatka on 505 kilometriä. Autojen varusteissa oli pieniä eroavaisuuksia, mutta kaikkien alla olivat samanlaiset renkaat ja 20-tuumaiset vanteet. Autoissa käytettiin valmistajan suosittelemia rengaspaineita.

Kärryiksi valikoitui kaksi Muuli 1400SX:ää, joihin lastattiin 200 kilon kuorma. Toisen kärryn kuomu oli tavanomainen Jaxal, toisen taas aerodynaamisempi Juncar.

Artikkeli jatkuu videon alla.

8:41img

Tiedätkö, miten peräkärry kuuluu kuormata? Näillä vinkeillä homma onnistuu ensikertalaiseltakin.

Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen K-Autosta kertoo tiedotteessa, ettei vertailukelpoisten kulutustestien tekeminen ole ongelmatonta.

– Liikenteen joukossa on useista muuttujista johtuen hankalaa saada vertailukelpoisia tietoja, mutta pyrimme testissä vakioimaan mahdollisimman monta tekijää, Nieminen toteaa.

Testi suoritettiin valtatie 4:llä kesäkuussa aurinkoisena päivänä lämpötilan ollessa mukavat 19 astetta. Muun liikenteen vaikutus testituloksiin pyrittiin minimoimaan ajamalla moottoritietä. Testilenkin pituus oli 44 kilometriä, ja toimintamatkoja verrattiin ilman peräkärryä ajaneen verrokkiauton laskennalliseen toimintamatkaan.

Toimintamatkat 80 km/h:n nopeudella

  • Jaxal-kuomulla 370 km
  • Juncar-kuomulla 403 km

Toimintamatkat 100 km/h:n nopeudella

  • Jaxal-kuomulla 273 km
  • Juncar-kuomulla 308 km

Virtaviivaisemmalla kuomulla kulutus oli noin 10 prosenttia pienempi kuin perinteisellä kuomulla, mikä osoittaa, että myös kuomun tyypillä on merkitystä auton kulutukseen.

Lue myös: Pysäyttävät kuvat osoittavat, miksi kuorma täytyy aina sitoa kunnolla: "Ensihoitajat eivät voineet uskoa, että olen elossa"

Lähde: Volkswagen

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot