BMW M5 on ikoninen perheauton pohjalle tehty tehohirmu. Baijerilaiset seuraa nyt kahden pahimman kilpailijan mallia ja varustaa M5:n nelivedolla.
BMW kilpailee M5:llä samassa sarjassa Audin ja Mercedes-AMG:n yli 600-hevosvoimaisten isojen perheautojen kanssa. Näistä Audi on ollut tunnettu nelivetomerkki jo 80-luvulta lähtien, mutta edellisen sukupolven kohdalla Mercedes siirtyi myös raapimaan joka kulmasta. Nyt myös BMW siirtyy samaan ratkaisuun, ja samalla noin 600-hevosvoimaisen auton arkiominaisuudet paranevat huomattavasti.
Monien fanien pelkona saattaa olla auton ajo-ominaisuuksien heikkeneminen. BMW vakuuttaa auton nelivetojärjestelmän olevan hyvin dynaamiseen ajoon sopiva, ja vetoa eteen viedään vasta tarpeen tullen. M xDrive -nimellä kulkeva järjestelmä on varustettu kolmella ajotilalla. Oletuksena oleva 4WD-ajotila maksimoi pidon, 4WD Sport on optimoi nelivedon vauhdikkaaseen ajoon, ja äärimmäisyyksiä haluavilla on tarjolla myös 2WD-ajotila, jossa etuveto tiputetaan kokonaan pois pelistä. Vastaava ratkaisu on nähty myös keväällä esitellyssä Mercedeksen E-sarjalaisessa.
Pellin alla uudessa M5:ssä nähdään uudistettu versio 4,4-litraisesta ja kahdella turbolla varustetusta V8:sta. Vaihteistona toimii 8-portainen Steptronic-automaatti ja taka-akselilta löytyy aktiivinen takatasauspyörästö, joka kykenee tarvittaessa 100 prosentin lukitukseen. Tarkkoja suoritusarvoja valmistaja ei ole julkaissut, mutta mainitsee auton olevan huomattavasti edeltäjäänsä ripeämpi. Oletettavasti tehoa on vähintään 600 hevosvoimaa ja satasen nopeuteen autolla kerkeää noin 3,5 sekunnissa.
Kuvat: Valmistaja
Lue lisää 5-sarjan BMW:stä:
Ikoninen juppifarmari vai täydellisyyttä hipova perheauto? Koeajossa uusi 5-sarjan Touring
BMW esitteli hurjan dieselmoottorin – neljä turboahdinta ja 400 hevosvoimaa
Kotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin facelift
Koeajossa täysin uusi BMW 5-sarja – pikku-Seiskan elkein