Maailmaan on syntymässä uusi jäätelöjätti

LK 19.3.2024 Unileverin logo yhtiön pääkonttorissa Rotterdamissa 5. kesäkuuta 2015.
Unileverin logo yhtiön pääkonttorissa Rotterdamissa 5. kesäkuuta 2015.AFP / Lehtikuva
Julkaistu 19.03.2024 14:32

MTV UUTISET – STT

Britannialainen kulutustavarajätti Unilever kertoo erottavansa jäätelöliiketoimintansa muusta yhtiöstä. Uusi yhtiö olisi lähes kahdeksan miljardin euron liikevaihdollaan maailman johtava jäätelönvalmistaja.

Unileverin jäätelöbrändeihin kuuluvat muun muassa Ben & Jerry's, Magnum, Cornetto ja Carte D'Or. 

Unilever osti vuonna 2011 suomalaisen Ingmanin jäätelöliiketoiminnan, joten yhtiön hallinnassa ovat myös sellaiset perinteiset suomalaiset jäätelöbrändit kuten Kingis, Jättis ja Lipsi.

Jäätelöliiketoiminnan erottaminen Unileveristä alkaa heti, ja se on tarkoitus saada valmiiksi ensi vuoden loppuun mennessä. 

Yhtiö kertoo tarkastelevansa yhä eri vaihtoehtoja erottamisen toteuttamiselle, jotta tuotto osakkeenomistajille saadaan maksimoitua. 

Todennäköisin vaihtoehto on Unileverin mukaan uuden pörssiyhtiön perustaminen.

Unileverin viestinnästä kerrotaan STT:lle, että mahdollisen uuden yhtiön nimestä ei ole vielä päätetty. Asiasta ilmoitetaan sitten, kun erottamisen toteuttamistapa on päätetty.

Lue myös: Mitä tapahtui Ingmanin litran jäätelöpakkauksille?

Suklaakääreen alta voi paljastua karuja yllätyksiä – näin suomalaisille tutut brändit pärjäsivät tuoreessa selvityksessä

Tavoitteena parempi kannattavuus

Päätöksen takana on Unileverin mukaan pyrkimys kasvattaa yhtiön kannattavuutta. Yhtiö kertoo haluavansa keskittyä vahvimpiin maailmanlaajuisiin brändeihinsä, jotka täydentävät toisiaan ja mahdollistavat nopeamman pohjamyynnin kasvun.

Unileverin brändejä ovat muun muassa Dove-saippuat, Rexona-deodorantit, Omo-pesuaineet, Hellmann's-majoneesit ja Knorr-ruokatuotteet. 

Viime vuosina Unilever on siirtänyt painopistettään elintarvikkeista kauneudenhoito- ja hyvinvointituotteisiin.

Unileverin mukaan jäätelöbisneksellä on yhtiön muihin tuoteryhmiin verrattuna eroavia piirteitä.

– Niihin kuuluvat tuotantoketju ja myyntipisteet jotka sopivat pakastetuille tuotteille, erilaiset myyntikanavat, enemmän kausittaisuutta ja suurempi pääomaintensiteetti, yhtiö kertoo.

Yhtiö ilmoitti tiistaina myös "tuottavuusohjelmasta", joka vaikuttaa noin 7  500 työpaikkaan ympäri maailmaan. Tavoitteena on 800 miljoonan euron säästöt seuraavien kolmen vuoden aikana.

Unileverillä on 127 000 työntekijää. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna yli 59 miljardia euroa.

Lue myös: Suomalainen jäätelötehdas iskee uutuuksilla – tällaiset jäätelöt viedään nyt käsistä: "Mahdottomasti kysyntää kaupoissa"

Tuoreimmat aiheesta

Talous