Maailman rumin auto? Heikin menopeli kääntää takuuvarmasti päät – eikä aina ihailusta: "Auton hauskuus on siinä, että se herättää ihmisissä reaktioita"

Italialaismuotoilijan tilaihme on julkaisun jälkeen päässyt todelliseen kulttimaineeseen. Moni väittää, että Multipla Fiat on luultavasti maailman rumin auto. Multiplan onnellinen omistaja Heikki Leppimäki kuitenkin vakuuttaa, että kauneus on katsojan silmässä. 

Monikäyttöinen tilaihme ja persoonallinen katseenvangitsija vaiko sittenkin maailman rumin auto? Multipla Fiat herättää autopiireissä voimakkaita mielipiteitä, josta kaikilla on omansa.

Kuusipaikkaisen retkeilyauton puolustajiin kuuluu porilainen Heikki Leppimäki, joka on onnellinen Multiplan omistaja. Ja kun autolla ajaa ympäri Poria, palautettakin kuulee.

 – Auton hauskuus on siinä, että se herättää ihmisissä reaktioita. En missään nimessä pidä auton saamaa arvostelua ikävänä, se vain nostaa auton sympaattisuutta ja sielukkuutta.

Fiatin oma "kahvipannu"

Multipla Fiatin on suunnitellut italialainen automuotoilija Roberto Giolito. Automotive Newsille antamansa haastattelun mukaan auto suunniteltiin pienen budjetin tila-autoksi, jonka tuottaminen olisi kannattavaa myös pienillä tuotanoerillä. Auto esiteltiin vuonna 1998.

Giolito on itse sanonut, etteivät Fiatin suunnittelijat tehneet siitä tarkoituksenmukaisesti hupaisan näköistä. Fiatin piireissä autoa kutsutaan ulkomuotonsa vuoksi lempinimellä ”kahvipannu”.

Heikki Leppimäki korostaa, että Multiplan hienous piilee juuri sen muotoilussa.

– Erikoisesta muotoilusta huolimatta se on mittasuhteiltaan tasapainoinen. Se on automuotoilussa hyvin tärkeää, ehkä jopa tärkein seikka. Maailma on täynnä suosittuja automalleja, joissa mittasuhteet on mun mielestä täysin pielessä, enkä pysty näin ollen ymmärtämään niiden muotoilua. Multipla on nerokkaasti muotoiltu, ydin on siinä, että autosta on tehty hyvä moneen käyttötarkoitukseen, kuten ihmisten ja tavaran kuljettamiseen.

Ja todellinen tilaihme se onkin. Multiplassa on kuusi istuinta, joista takimmaiset kolme sekä keskipenkki ovat kiinni pikalukituksella. Penkit irrottamalla tavaratilaa saa lähes 1400 litraa. Keskipenkin tilalle voi vaihtaa halutessaan 18 litraisen jääkaapin ja etummaiset penkit taittuvat kokonaan makuuasentoon.

– Ilman muotoiluaan se olisi vain monikäyttöinen auto, mutta muotoilu tekee siitä hyvinkin persoonallisen harrasteauton.

Multipla alkoi kiinnostaa Leppimäkeä jo heti mallin esittelyn jälkeen, mutta tosissaan mies alkoi haaveilla auton hankinnasta 10 vuotta sitten. Sopivan yksilön löytämiseen meni oma aikansa.

– Jos kyseessä olisi tavallisempi auto, ei tarvisi kuin etsiä sopiva väri ja lyödä rahat tiskiin. Multiplan kaltaisessa käyttöautossa hyväkuntoiset yksilöt alkavat olla kiven alla.

Rakkaus italialaiseen

Leppimäki on ollut intohimoinen italialaisautojen harrastaja pikkupojasta saakka. Naapurin punainen Alfa Romeo 33 ja bokserimoottorin äänet saivat pienen pojan innostumaan.

– Hän huomasi, että olin autosta kiinnostunut ja kun satuin kadun kulmaan polkupyörän kanssa, hän antoi vähän kaasua, Leppimäki muistelee.

Nykyisin kotoa löytyvät niin Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo 156 V6 kuin legendaarinen Ducati 916 Monopostokin.

– Monoposto on silmäteräni. Yksi unelma on kuitenkin vielä täyttymättä, Alfa Romeo Sprint Zagato.

Ja kun Ducatilla mennään kisaamaan, Multipla toimii ratapäivien vetoautona.

– Kaikki on käyttöä varten ostettu. Tosin olen paljon reissussa enkä ehdi niinkään ajamaan, yhteensä ajokilometrejä kertyy 4000 vuodessa.

Leppimäki on ammatiltaan linja-auton kuljettaja ja ajaa siis myös työkseen autoa. Ei tosin italialaista.

Heikki Leppimäen autoharrastuksesta kertoi ensimmäisenä Satakunnan Kansa

Lue myös:

    Uusimmat