Maarit päätti osallistua ilmaiseen kasvohoitoon, joka lopulta osoittautui täysin toisenlaiseksi kuin hän oli kuvitellut.
Muutama viikko sitten helsinkiläisen Maaritin puhelin soi. Puhelu tuli tuntemattomasta numerosta, ja häntä pyydettiin osallistumaan ilmaiseen kasvohoitoon kauneusklinikalla. Jo tässä vaiheessa Maarit hieman ihmetteli tarjousta, joka kuulosti erikoiselta.
– Kysyin puhelimessa useaan otteeseen, etteihän tämä velvoita mihinkään. Ajattelin, että voihan sitä mennä kokeilemaan.
Liikkeessä naiselle selvisi, että ilmaista käyntiä tarjottiin, koska sillä haluttiin markkinoida yrityksen palveluita.
– Kyseessä olikin äärimmäisen aggressiivinen myyntitilanne, jossa varsinainen kasvohoito tuntui olevan vain sivujuonne, nainen kertoo.
Aggressiivista markkinointia
Kokemustaan Maarit kuvailee kummalliseksi. Aikaa oli hänen mukaansa varattu klinikalla tunti, mutta 50 minuuttia siitä käytettiin usean tuhannen euron arvoisen hoitopaketin myyntiin.
– Sanoin useaan kertaan, etten ollut kiinnostunut hoitopaketista, mutta siitäkin huolimatta esittelijä vain puhua pälpätti päälleni. Hän sanoi myös ikäviä asioita ulkonäöstäni. Kuulosti siltä, että elämäni tulee olemaan ihan kamalaa ilman hoitopakettia.
Lopulta Maarit allekirjoitti sopimuksen kalliista hoitopaketista. Nainen kertoo katuneensa ratkaisua heti.
– Asia hävetti minua niin, että sain kerrottuani puolisollenikin siitä vasta päiviä myöhemmin.
Varsinaisen kasvohoidon Maarit arvioi kestäneen 5-10 minuuttia.
– Tuotteita lätkittiin vaan naamaan kerroksittain eikä edellisiä edes pyyhitty pois. Olen koko ikäni käynyt kasvohoidoissa, ja tämä ei ollut sellaista nähnytkään.
Maarit haluaa esiintyä MTV:n artikkelissa nimettömänä, mutta kertoa kokemuksensa, jotta ihmiset olisivat tarkkana erilaisissa palvelutilanteissa.
Myyntitapa todettiin lainvastaiseksi vuonna 2017
Kauneusklinikka, jolla Maarit vieraili, on ollut julkisuudessa jo aiemmin. Kuluttaja-asiamies on ottanut kantaa kauneusklinikan tapaan myydä palveluitaan. Kyse on Helsingin keskustassa sijaitsevasta kauneusklinikka Ainolasta.
Vuonna 2017 kuluttaja-asiamies totesi Ainola-klinikan toimineen kuluttajansuojalain vastaisesti tarjottuaan asiakkaille ilmaisia kasvohoitoja. Käytännössä hoidot tarkoittivat tuote-esittelyjä ja myyntilaisuutta. Yrityksen velvoitettiin selkeyttämään markkinointiaan.
Huhtikuussa 2018 Kuluttaja-lehti uutisoi, että Ainola jatkaa yhä toimintaansa kuluttaja-asiamiehen ratkaisusta huolimatta.
Toukokuussa 2018 Ainola Kauneusklinikka kommentoi Kuluttaja-lehden artikkelia toteamalla, ettei yritys ole rikkonut lakia toiminnassaan.
– Kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjeisti Ainolaa syksyllä 2017 selkeyttämään markkinointiaan. Ainola on ryhtynyt kaikkiin toimiin, jotka KKV syksyllä 2017 yhtiölle osoittamassaan kirjelmässä katsoi tarpeellisiksi ja riittäviksi toimenpiteiksi Ainolan markkinoinnin selkeyttämiseksi.
– Ainola on noudattanut antamaansa sitoumusta markkinoinnissaan ja valvoo tarkasti, että KKV:n yhtiölle antamia ohjeita varmasti noudatetaan, yhtiö kirjoitti.
Ilmainen kasvohoito vai konsultaatiokäynti?
Maaritin kokemuksen perusteella näyttäisi, että ilmaisten kasvohoitojen tarjoaminen ja niiden yhteydessä palveluiden myynti jatkuu yhä, vaikka yritystä on huomautettu aiemmin.
Helsingin Ainola Oy:n toimitusjohtajan Sven Piparin mukaan yrityksen yksi keskeisimmistä markkinointikanavista on puhelinmarkkinointi.
Ainolan puhelinmyynti kontaktoi vuodessa noin 300 000 henkilöä. Ainolassa tehdään toimitusjohtajan mukaan noin 25 000 hoitoa vuodessa.
– Asiakkaille ilmoitetaan jo ensimmäisessä puhelinkeskustelussa, että tutustumiskäynti kestää yhteensä noin tunnin, josta kasvohoidon osuus on noin 20-30 minuuttia. Lisäksi puhelinkeskustelussa ilmoitetaan useaan kertaan, että tutustumiskäynnin aikana esitellään kauneushoitolan palveluita ja tuotteita.
Puhelinkeskustelun jälkeen asiakkaalle lähetetään tekstiviesti, jossa mainitaan tuote- ja palveluesittelystä.
– Tällä tavoin pyrimme parhaalla mahdollisella tavalla varmistumaan siitä, että asiakas ymmärtää tilaisuuden luonteen, ja että kyse ei ole ainoastaan ilmaisesta kasvohoidosta. Olemme tietenkin erittäin pahoillamme, jos joku on kaikesta huolimatta ymmärtänyt markkinointiviestimme eri tavalla kuin on tarkoitettu.
– Tutustumiskäynti on tärkein markkinointikanavamme emmekä missään tapauksessa halua, että tilanne miltään osin muodostuu millään tavoin painostavaksi, Pipar lisää.
Maaritin mukaan ainakaan hänelle ei yrityksestä tulleen puhelun aikana selvinnyt, että kyse on konsultaatiosta, johon kuuluu kasvohoito.
– Kovasti he sitä kasvohoitoa mainostivat. Tuskin olisin mennyt, jos olisin tiennyt konsultaatiosta. Uskoin aidosti siihen, että kyse on ilmaisesta kasvohoidosta, nainen kertoo.
Yli 50 valitusta tänä vuonna
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala kertoo MTV Uutisille, että kauneusklinikka Ainolasta on tehty tänä vuonna yli 50 yhteydenottoa kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle.
Edellisenä vuosina ilmoitusten määrä on ollut 80-90 kappaletta vuosittain. Kuluttajat ovat valittaneet muun muassa pitkistä ja kalliista sopimuksista sekä myyntitilanteessa epäselvästi annetuista tiedoista.
Marttala kertoo, että jos yritys ei ole parantanut toimintaansa riittävästi, on sen toimintaa mahdollista tarkastella uudestaan myös kuluttaja-asiamiehen taholta.
Pipar on tietoinen siitä, että yrityksestä on tehty ilmoituksia kuluttaja-asiamiehelle.
– Pyrimme kuitenkin siihen, että kenenkään ei tarvitsisi laatia ilmoituksia kuluttaja-asiamiehelle toiminnastamme. Käsityksemme mukaan iso osa kuluttaja-asiamiehelle tehdyistä ilmoituksista koskee sitä, että ylipäätään käytämme markkinoinnissa myös puhelinmarkkinointia.
Pipar sanoo, että yritys on käynyt läpi kuluttaja-asiamiehen kanssa toimintatapojaan.
– Markkinoinnin pääviestiä on kuluttaja-asiamiehen toivomuksesta entisestään selkeytetty, minkä lisäksi henkilökuntaohjeistusta on tarkennettu.
Kesäkuussa kuluttaja-asiamies antoi päätöksen, jonka mukaan se pitää yrityksen tekemiä muutoksia riittävänä.
Viimeisimmän tilinpäätöksen mukaan Helsingin Ainola Oy:n liikevaihto oli 31. tammikuuta 2020 päättyneellä tilikaudella 3,1 miljoonaa euroa. Voittoa yritys teki noin 29 000 euroa.
Kasvoissa outoja tuntemuksia
Maaritin tarinaan liittyy ikävän myyntikokemuksen lisäksi toinen harmitusta aiheuttanut seikka.
Klinikalta kotimatkalle lähtiessään Maarit huomasi, että jotain outoa alkaa tapahtua kasvoissa. Kotona silmäluomet ja posket olivat turvonneet.
– Iho näytti samalta kuin nokkosihottumassa. Se oli kauttaaltaan kirkkaan punainen ja turvonnut, vaikka pesin välittömästi hoitotuotteet pois kasvoiltani.
Maarit oli yhteydessä klinikalle ja pyysi tuoteselostuksia käytetyistä tuotteista. Aiemmin hän ei ole saanut vastaavia oireita kauneudenhoitotuotteista. Lopulta pitkä lista tuoteselosteita tuli sähköpostitse.
– Mutta tietenkään en voinut tietää, mitä missäkin voiteessa oli ollut, koska niitä oli laitettu kasvoilleni päällekkäin.
Saamistaan oireista Maarit laittoi palautetta yritykselle, joka pyysi puolestaan lääkärintodistusta. Lääkäri totesi oireet allergiseksi reaktioksi, joka johtui käytetyistä tuotteista. Yritys pahoitteli tapahtunutta.
– Onneksi ei käynyt pahemmin. Jollekin allergiselle ihmiselle olisi voinut käydä huonommin, Maarit sanoo.
Allekirjoittamansa sopimuksen Maarit sai purettua allergisten oireiden vuoksi.
"Erittäin harvinaisia"
Yrityksen toimitusjohtaja Sven Pipar ei ota kantaa yksittäistapaukseen, mutta sanoo allergisten reaktioiden olevan harvinaisia.
– Jokaiselle uudelle asiakkaalle tehdään ihoanalyysi. Osana analyysiä asiakkaalta tiedustellaan hänellä tiedossa olevista allergioista sekä teemme allergiatestin.
– Allergiset reaktiot ovat erittäin harvinaisia. Mahdolliset allergiat ilmenevät pääsääntöisesti aina suorittamassamme allergiatestissä, jolloin allergisoivaa tuotetta ei asiakkaalle myydä. Meidän tiedossamme on ainoastaan joitain yksittäisiä tapauksia, jossa tuotteemme käytöstä olisi aiheutunut allergisia reaktioita. Henkilökuntamme opettaa asiakasta tuotteidemme käytössä ja antaa kirjalliset ohjeet.