Maailman mafiajärjestöt eivät toimi ainoastaan pimeässä verkossa vaan myös sosiaalisessa mediassa.
Napolin pääsyyttäjä Nicola Gratterin mukaan mafiat toimivat kuin yritykset, jotka mainostavat itseään. Kun rikollisjärjestöt ennen saattoivat ostaa jalkapallojoukkueita ja osallistua madonnakulkueisiin, ne markkinoivat nyt itseään ja valtaansa myös somessa.
Mafiajärjestöjen ensimmäinen aluevaltaus oli Facebook. Sittemmin ne ovat siirtyneet Tiktokiin, jota mafiat käyttävät erityisesti nuorten värväysalustana.
– Siellä mafiosot näyttävät olevansa rikkaita ja vaikutusvaltaisia. He esittelevät kultakellojaan, merkkivaatteitaan ja seteleitään ja sanovat "liity meihin", Gratteri sanoi.
Magna Grecia -säätiön edellinen, viime vuonna julkaistu raportti pureutui mafiajärjestöjen sosiaalisen median käyttöön. Raportin mukaan mafiabrändiä somessa edistävät yksittäiset mafiosot tai heidän perheenjäsenensä eikä toimintaa Italiassa johdeta keskitetysti.
Mafiosojen, heidän puolisojensa, lasten ja samanmielisten seuraajien ympärille muodostuu verkossa samantapainen mafiayhteisö kuin fyysisessä todellisuudessa, raportin koostamisesta vastannut Marcello Ravveduto sanoi raportin esittelytilaisuudessa viime vuonna.
– Useissa tapauksissa pariskunnalla on yhteinen profiili ja nainen on viestinnän rakentamisessa keskeisessä roolissa, Ravveduto kertoi.
Mafia vahvistaa brändiään luksustuotteilla
Verkon kautta mafiajärjestöt luovat oman todellisuutensa ja versionsa totuudesta. Mafiavaikuttajien postauksissa toistuvat mafiaan liittyvät symbolit, emojit ja tatuoinnit, vaarallinen ajotapa, edesmenneiden mafian jäsenten muistaminen, vankilasta pääsy ja vankien kanssa käydyt videokeskustelut, kuuluisien mafiapomojen imitointi ja luksusbrändit.
– Siinä, missä influensserit esittelevät brändejä mainostaakseen niitä, tässä tapauksessa luksusbrändejä käytetään niihin yhdistetyn brändin vahvistamiseen. Niiden omistaminen on mahdollista toisen brändin eli mafian ansiosta, Ravveduto selitti.
Mafian somessa käyttämässä kielessä veripisara tarkoittaa veljeyttä, liekki viittaa voimaan ja riippulukko omertaan eli vaikenemisen lakiin. Erityiseksi symbolikseen Italian mafiat ovat omineet Batman-tarinoista tutun, omasta rikollisen statuksestaan ylpeän Jokerin.