Kyydinvälityspalvelu Uberin hinnat nousevat, kun kyytiä tarvitsevia asiakkaita on alueella enemmän kuin kuljettajia. Asiakkailta kerätystä datasta on tehty mielenkiintoisia päätelmiä.
Niin sanottu Surge-hinnoittelu saattaa nostaa Uber-kyydin hinnan moninkertaiseksi. Uber myös tietää, milloin asiakas maksaa lisähinnan todennäköisimmin.
Uberin Keith Chen paljasti Vanity Fairin haastattelussa, että asiakas maksaa lisähinnan suurimmalla todennäköisyydellä silloin, kun hänen puhelimensa akku on lähes tyhjä.
Chenin mukaan tämä on ymmärrettävää, sillä mikäli asiakkaan puhelimessa on riittävästi latausta, eikä hänellä ole kiire, odottaa hän hetken siinä toivossa, että hinta laskee. Jos akkua on jäljellä vain vähän, asiakas ei jää odottelemaan.
Uberin sovellus osaa siirtyä akun varaustilaa tarkkailemalla virransäästötilaan. Chen vakuutti, ettei yhtiö käytä tietoa hintojen keinotekoiseen nostamiseen.