Ennen kuin kuljettajattomat robottitaksit voivat yleistyä, on niiden kehittäjillä useita hidasteita ylitettävänään. Yksi niisä on oksennus.
Kerroimme aiemmin tällä viikolla Uberin ja Volvon yhteistyöstä, jonka myötä kyytipalvelu saa käyttöönsä 24 000 ruotsalaisvalmistajan autoa. Nämä autot on määrä varustaa autonomisen ajamisen mahdollistavalla teknologialla.
Kuten kaikkien muidenkin, on myös Uberin otettava huomioon ihmisten alttius kärsiä matkapahoinvoinnista. Erityisesti ilman kuljettajaa ajavissa autoissa matkustajilla on suurempi taipumus matkapahoinvointiin, sillä heidän uskotaan keskittyvän aiempaa enemmän lukemiseen, työntekoon tai jopa ryypiskelyyn.
Uber on hakenut patenttia järjestelmälle, joka kertoisi matkustajalle esimerkiksi sen, mihin suuntaan auto on seuraavaksi kääntymässä. Yksi ratkaisu on istuin, joka värisee siltä puolelta, mihin auto aikoo kääntyä, mutta huomiota on kiinnitetty myös auton valaistukseen sekä ilmastointiin. Lisäksi auto varoittaisi matkustajaa kaksi sekuntia ennen jarruttamista.
Tällä hetkellä yli puolet yhdysvaltalaisista on sitä mieltä, etteivät astuisi jalallakaan autonomisen auton kyytiin. Uberilla ja muilla on siis vielä paljon tekemistä kuluttajien luottamuksen voittamiseksi.
Tähän mennessä Uber on suorittanut jo 30 000 kyytiä autonomisilla autoillaan osana Phoenixissa ja Pittsburghissa järjestettyjä pilottiohjelma.
Lähde: Jalopnik
***
0:24