Maksullinen pysäköinti yleistynyt radikaalisti – katso tilanne eri kaupungeissa

Maksullinen pysäköinti on yleistynyt kolmen viime vuoden aikana valtakunnallisesti jopa 53 prosenttia.

Maksullinen pysäköinti on lisääntynyt erityisesti viime vuosina Oulussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Tampereella, Rovaniemellä ja Turussa. Asiasta kertoo suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys (SPATY ry) tiedotteessa

Oulussa maksullinen pysäköinti on lisääntynyt 5 prosenttia viimeisen kolmen vuoden aikana, Turussa 8 prosenttia ja Kuopiossa 3 prosenttia. 

Tampereella kasvua on ollut kolmen viime vuoden aikana 19 prosenttia. Helsingissä taas maksullinen pysäköinti on lisääntynyt 29 prosenttia vuodesta 2020.

Tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan on kolmen viiden vuoden aikana lisääntynyt selvästi, kertovat SPATY:n jäsenyritysten keräämät tiedot. Vuonna 2024 yhä uusia pysäköintialueita muutetaankin maksullisiksi, arvioi SPATY ry.

SPATY:n mukaan yksityistä pysäköinninvalvontaa tarvitaan, koska kunnallista valvontaa ei ole kaikkialla. Kunnallinen pysäköintivalvonta ei myöskään käytännössä hoida valvontaa yksityisalueilla.

– Kaupungistuminen on saanut aikaan sen, että pysäköintiin on tarvittu säännöt, joita myös pitää valvoa. Ilmaisia pysäköintipaikkoja yksinkertaisesti on vähemmän kuin autoja. Maksullinen pysäköinti ja pysäköinninvalvonta ovat ilmiöitä, jotka ovat tulleet jäädäkseen, koska niille on suuri yhteiskunnallinen tilaus, SPATY:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta arvioi tiedotteessa.

Maksullisuus hillitsee ruuhkia

Autojen ja liikenteen määrä keskustoissa lisääntyy, kun kaupungit kasvavat. SPATY:n mukaan keskustojen ruuhkapiikkejä on mahdollista hillitä maksullisella pysäköinnillä.

– Hyvä esimerkki ilmiöstä on vaikkapa Helsingin Vallila, jossa pysäköinti oli maksutonta muutamilla teillä vielä viime vuonna. Maksuttomuus aiheutti autojen pitkäaikaissäilytystä sekä ruuhkaa, kun autoilijat etsivät aamuisin maksutonta pysäköintipaikkaa, Metsäranta kertoo.

Rauhoittaa liikennettä

Maksullinen pysäköinti rauhoittaa liikennettä kaupunkien keskustoissa, sillä monet autoilijat eivät tällöin enää etsi samasta paikasta maksuttomia paikkoja aamuisin, sanoo SPATY.

Maksulliset paikat myös ehkäisevät sitä, että samat autot seisoisivat pitkään samassa paikassa. Maksullisen pysäköinnin ansiosta paikkoja riittää niille, jotka niitä esimerkiksi työn puolesta tarvitsevat.

– Pysäköintipaikkojen määrä on taajamissa rajallinen ja autojen määrä lisääntyy nopeammin kuin uusien pysäköintipaikkojen. Tämä lisää valvonnan tarvetta, Metsäranta huomauttaa.

Metsärannan mukaan kaupungistumisen lisäksi yleinen ilmiö on, että myös pysäköintivirheitä tehdään koko ajan enemmän. Lisääntyvät virheet vaikuttavat siten, että yhä useampi yksityisalue tulee pysäköinninvalvonnan piiriin. 

– Maksullisella pysäköinnillä ja pysäköinninvalvonnalla pyritään mahdollisimman toimivaan kaupunkirakenteeseen sekä sujuvaan liikenteeseen.

Lähde: SPATY ry

Lue myös:

    Uusimmat