Mäntyharjulla säilössä olleet, haitallista ainetta sisältäneet junavaunut olivat säilössä alueella Venäjältä tulleen liikenteen ruuhkatilanteen vuoksi. Niitä kävi päivittäin tarkistamassa henkilö, joka ei Onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan ollut saanut riittävästi koulutusta ja perehdytystä vaunujen valvontaan.
Mäntyharjulla sattui huhtikuussa onnettomuus, kun säiliövaunut lähtivät säilytyspaikalla itsestään liikkeelle ja törmäsivät raidepuskimeen. Yksi säiliövaunun tynnyreistä puhkesi päästäen luontoon 35 000 kiloa metyyli-tert-butyylieetteriä.
Vaunut tarkistettiin päivittäin
Säiliövaunut olivat Mäntyharjulla onnettomuuspaikalla poikkeustilanteen vuoksi, joka johtui Venäjältä tulleen tavaraliikenteen ruuhkasta.
Normaalitilanteessa vaarallista ainetta sisältäviä vaunuja säilytetään VAK-ratapihoilla, joissa turvallisuus on parempi, johtuen muun muassa siitä, että henkilöstö on koulutettu toimimaan turvallisuustilanteessa.
Onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan Mäntyharjulla säilytettyjä vaunujen kuntoa kävi päivittäin tarkistamassa henkilö. Tarkastuksen yhteydessä katsottiin joka päivä, että vaunut pysyivät paikallaan eivätkä säiliöt vuotaneet.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kuitenkin vaunujen kuntoa tarkistanut henkilö ei ollut saanut VAK-lain vaatimaa koulutusta eikä perehdytystä kunnon tarkistamiseen. Tämä vaaransi sekä valvontahenkilöstön turvallisuuden ja aiheutti sen, että vaunujen paikallaan pysyminen jäi valvomatta.
Vaunut lähtivät itsestään liikkeelle
Onnettomuus johtui siitä, että vaunut lähtivät muuttuneiden sääolosuhteiden vuoksi itsestään liikkeelle.
Turma johtui muun muassa vaunujen painoon nähden riittämättömästä kiinnityksestä. Vaunujen paikallaan pysyminen oli varmistettu voimassa olevan ohjeistuksen mukaisesti, mutta sään lämmetessä vaunujen liikkeellelähtövastus pieneni ja toisaalta lumien sulamisvesi heikensi pysäytyskenkien pitokykyä.
Onnettomuustutkintakeskus huomauttaa, että vaunut olivat venäläisen standardin mukaan rakennettuja, mikä vaikutti siihen, että suistumistilanteessa vaunut osuvat yhteen ja säiliöön tuli reikä.
Otkesin mukaan rautatieliikenteessä on kehitettävä keinoja estää Venäjältä saapuvien vaarallisten aineiden kuljetusten ruuhkautuminen. Otkes antoi useita suosituksia viime huhtikuussa tapahtuneen Mäntyharjun säiliövaunuturman tutkinnan valmistuttua.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa myös muun muassa, että vaarallisia aineita kuljettavien vaunujen säilytyspaikoista tehdään riskiarvio ja vaunujen paikallaan pysymisen varmistamisesta laaditaan ohjeistus.
03.01.2018 kello 11:24, juttua on muokattu: Lisätty tietoa vaunujen liikkeelle lähtemiseen johtaneista syistä.