Yle: VR:lle sakot törkeästä ympäristön turmelemisesta

1:11img
Näin onnettomuudesta uutisoitiin tuoreeltaan 2018.
Julkaistu 07.06.2022 17:51

MTV UUTISET – STT

Onnettomuus tapahtui huhtikuussa 2018, jolloin junan säiliövaunusta valui maahan 35 tonnia räjähdysherkkää kemikaalia.

Etelä-Savon käräjäoikeus on tuominnut VR-yhtymä Oyj:n 80  000 euron yhteisösakkoon törkeästä ympäristön turmelemisesta Mäntyharjun Kinnin kemikaalionnettomuudesta, kertoo Yle.

Onnettomuus tapahtui huhtikuussa 2018, jolloin junan säiliövaunusta valui maahan 35 tonnia räjähdysherkkää kemikaalia.

Lue myös: Lisätietoa Mäntyharjun turmasta: Tänne venäläisvaunut olivat matkalla – vaarallista ainetta vuoti luontoon 35 000 litraa

VR on jo aiemmin myöntänyt kirjallisessa vastauksessa sen erillisenä yksikkönä toimineen VR Transpointin logistiikkadivisioonan syyllistyneen rikokseen. Yle kertoo, että myös yhteisösakon suuruus on myönnetty oikeaksi.

Maanomistajat ovat lisäksi vaatineet vahingonkorvauksia tapahtumasta, mutta nämä vaatimukset käsitellään erikseen omana kokonaisuutenaan.

Lue myös: Mäntyharjun Kinnin myrkkyalueella kaivoista otetaan nyt näytteitä – "Terävä ja voimakas kemikaalin haju saattaa vielä levitä"

Onnettomuus tapahtui, kun viisikymmentä säiliövaunua lähti Kinnin seisakkeelta itsekseen liikkeelle ja törmäsi raidepuskimeen. Kaksi vaunua suistui kiskolta ja ensimmäiseen tuli reikä, josta valui luontoon 35  000 kiloa bensiinin lisäaineena käytettävää, herkästi syttyvää metyyli-tert-butyylieetteriä (MTBE).

Säilövaunut olivat venäläisiä, ja niiden kuljetuksista Suomessa vastasi VR.

Kiinnitys oli Otkesin mukaan riittämätöntä

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on aiemmin arvioinut, että onnettomuudesta aiheutui useiden miljoonien eurojen kokonaiskustannukset.

Otkesin selvityksen mukaan onnettomuus johtui muun muassa vaunujen painoon nähden riittämättömästä kiinnityksestä. Vaunujen paikallaan pysyminen oli varmistettu voimassa olevan ohjeistuksen mukaisesti, mutta sään lämmetessä vaunujen liikkeellelähtövastus pieneni ja toisaalta lumien sulamisvesi heikensi pysäytyskenkien pitokykyä.

Pysäytyskenkien määrä oli myös riittämätön, koska ohjeistuksessa niiden pitokyky oli oletettu liian suureksi.

Otkesin mukaan pelastuslaitoksella ei onnettomuuden aikaan ollut tietoa Mäntyharjulla olleista vaunuista tai niiden sisältämistä kemikaaleista. Otkes katsoi selvityksessään, että ilmoitusvelvollisuutta koskeva ohjeistus oli epäselvä.

Lue myös: Mäntyharjun kemikaalivuoto voi aiheuttaa jopa miljoonien tappiot tehtaalle – "Kallis ja huolestuttava tilanne"
 

Tuoreimmat aiheesta

VR