Yhtiö ei kerro arviotaan henkilöstöä koskevien supistusten määrästä.
Marimekko aloittaa yt-neuvottelut. Neuvotteluissa selvitetään mahdollisia työtehtävävähennyksiä. Yhtiö ei kerro arviotaan henkilöstöä koskevien supistusten määrästä.
Lisäksi selvitetään mahdollisia työntekijöiden asemaan vaikuttavia olennaisia muutoksia työtehtävissä, työmenetelmissä ja töiden järjestelyissä sekä kartoitetaan joidenkin toimintojen mahdollista ulkoistamista.
Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto painui huhti-kesäkuussa 2,7 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 3,7 miljoonasta eurosta. Liikevaihto supistui 20 prosenttia 23,3 miljoonaa euroon.
Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo tiedotteessa, että vahvistaakseen tulevaisuuden kilpailukykyä yhtiön on huolehdittava siitä, että organisaatiorakenne, osaaminen, työtehtävien sisältö ja työtapa vastaavat parhaalla mahdollisella tavalla digitalisaation ja muiden pandemian myötä voimistuvien ulkoisten muutosvoimien sysäämään rajuun murrokseen kuluttajien käyttäytymisessä.
– Olen äärimmäisen pahoillani siitä, että toiminnan uudelleenjärjestelyä ja tehostamista varten joudumme valitettavasti käynnistämään yhteistoimintaneuvottelut Suomessa, Alahuhta-Kasko sanoo.
Aloitettavat yhteistoimintaneuvottelut koskevat Marimekon kaikkia toimintoja Suomessa lukuun ottamatta vähittäismyymälöiden henkilöstöä ja Herttoniemen kangaspainon työntekijöitä Helsingissä.
Marimekko aloittaa vastaavat toimenpiteet Skandinavian, Pohjois-Amerikan ja Australian yksiköissään.
Pahin kriisi alalle vuosikymmeniin
Marimekon mukaan koronaviruspandemia on globaalille muoti- ja erikoiskaupalle pahin kriisi vuosikymmeniin. Se on vauhdittanut murrosta kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja voimistanut toimialan rakenteellisia muutoksia, kuten digitalisaatiota.
Pandemia on nopeuttanut asiakkaiden siirtymistä digitaalisten myyntikanavien käyttäjiksi. Yhtiön mukaan se vaikuttaa tulevaisuuden jakelukanavapainotuksiin.
Samalla koronaviruskriisi on nostanut maailmantalouden epävarmuuden aivan uudelle tasolle, ja taantuman lisäämä kuluttajien herkkyys hinnoitteluun sekä pandemian vuoksi kasvaneet ylijäämävarastot luovat painetta kannattavuudelle muotitoimialalla.