Stockmannin tytäryhtiö Lindex säästökuurille – myymälöiden aukioloajat voivat muuttua

5:07img
Koronatilanne on iskenyt myös tavaratalo Stockmanniin, joka päätyi yrityssaneeraukseen.
Julkaistu 25.08.2020 11:56

MTV UUTISET - STT

Stockmannin tytäryhtiö Lindex käynnistää kustannussäästöohjelman, kertoo Stockmann tiedotteessa. Tavoitteena on maailmanlaajuisesti vähentää kustannuksia noin 14,5 miljoonalla eurolla, jotka realisoituvat pääosin ensi vuodesta alkaen.

Lindexin toimitusjohtaja Susanne Ehnbåge kertoo Lindexin tiedotteessa, että yhtiö on muodostamassa uutta, mukautettua organisaatiota Lindex-konsernin pääkonttoriin, ja tämä merkitsee noin 5 prosentin työntekijävähennyksiä.

Stockmann kertoo tiedotteessa, että säästöjä tavoitellaan muun muassa Lindexin myymäläverkoston optimoinnilla, pääkonttorin organisaation sopeuttamistoimenpiteillä, toimintamaiden toimintoja ja henkilöstöresursseja tehostamalla sekä toimitiloihin liittyviä kiinteitä kustannuksia karsimalla.

Lue myös: Selvitys: koronan aiheuttamat tappiot olivat Stockmannille viimeinen niitti – yhtiöllä on silti mahdollisuudet onnistuneeseen saneeraukseen 

Myös myymälöiden aukioloaikoja tarkastellaan

Maailmanlaajuisen koronatilanteen vuoksi Lindexin toisen vuosineljänneksen kokonaismyynti laski 18 prosenttia paikallisissa valuutoissa. Kesäkuussa myynti oli edellisen vuoden tasolla. Vaikka kehitys kääntyi toisen neljänneksen lopussa, se ei ole Lindexin tiedotteen mukaan suunnitellun tason mukainen ja yhtiö aloittaa nyt kustannussäästöohjelman

– Meidän on mukautettava organisaatiomme uuteen nykytilanteeseen ja oltava ketterämpiä, joustavampia ja innovatiivisempia. Olemme muodostamassa uutta, mukautettua organisaatiota Lindex -konsernin pääkonttoriin, mikä merkitsee myös noin 5 prosentin työntekijävähennyksiä, Ehnbåge sanoo.

Hänen mukaansa myyntimaissa tarkastellaan myös myymälöiden aukioloaikoja.

– Toinen tärkeä osa kustannusten vähennysohjelmaamme on jatkuva työmme vuokrasopimusten tarkastelun ja myymäläkannan optimoinnin eteen. Samalla vahva panostuksemme digitaaliseen kehitykseen, myyntikanaviimme, kestävyyteen ja innovaatioihin jatkuu, hän sanoo.

Lue myös: Stockmannin tappio syvenee entisestään – yhtiö harkitsee Helsingin keskustassa sijaitsevan lippulaivakiinteistön myyntiä

Tuoreimmat aiheesta

Stockmann