Mazdan sähkömaasturi kulkee ainoastaan 200 kilometriä latauksella – valmistajan mukaan se on juuri sopivasti
Mazdan ensimmäisen sähköauton toimintamatka yhdellä latauksella jää vaatimattomaan 200 kilometriin, sillä japanilaisvalmistajan mukaan pieni akku on suurta vastuullisempi.
Mazdan ensimmäinen täyssähköauto, Tokion autonäyttelyssä paljastettu MX-30, on saanut ristiriitaisen vastaanoton. Loppuvuodesta markkinoille saapuva uutukainen on ihastuttanut ulkonäöllään sekä kaapparimallisilla takaovillaan, mutta autoon pakattu akusto on herättänyt ihmetystä.
Mazda on nimittäin päättänyt käyttää MX-30:ssä vaatimattoman kokoista, ainoastaan 35,5 kilowattitunnin akustoa. Huomattavasti kilpailijoitaan pienemmällä akulla varustetun MX-30:n toimintamatka on vain 200 kilometriä. Moni on ihmetellyt, onko tässä mitään järkeä.
Lue myös: Tässä on Mazdan ensimmäinen sähköauto – erikoiset takaovet suoraan legendaarisesta urheiluautosta
Mazdan mukaan paljonkin. MX-30:n akusto on sen mielestä "vastuullisen kokoinen" verrattuna kilpailijoiden suuriin akkuihin.
Pienellä akulla vähennetään ympäristövelkaa
Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksen johtajana toimiva Christian Schultze kertoo Automotive News Europelle, että he laskivat tarkkaan, mikä olisi toimintamatkan ja valmistuksesta aiheutuvien päästöjen suhteen optimaalisin koko akustolle.
Mazdalla tultiin siihen johtopäätökseen, että sähköautolla on runsaasti "ympäristövelkaa" jo siinä vaiheessa, kun se rullaa ulos tuotantolinjalta.
35,5 kWh:n akulla varustetun MX-30:n valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat yhtä suuret kuin dieselmoottorilla varustetun Mazda 3:n päästöt 42 000 kilometrin ajon jälkeen. Mikäli MX-30:ssä olisi 95 kWh:n akku, olisi sen päästöt tasoissa dieselkäyttöisen Mazda 3:n kanssa vasta sitten, kun dieselautolla olisi ajettu 115 000 kilometriä.
Mazda luottaa vetoavansa ekoihmisiin
Sen lisäksi, että Mazda on valmis pudottamaan ensimmäisen sähköautonsa toimintamatkaa näinkin rajusti ympäristöseikkoihin vedoten, kertonee, millaista kohderyhmää valmistaja autollaan tavoittelee.
Eikä mieleltään vihreämmän väestön kosiskelu jää pelkkiin akkuasioihin.
Auton sisätiloissa on nimittäin hyödynnetty runsaasti uusiutuvia materiaaleja, ja esimerkiksi aitoa nahkaa ei sisustasta löydy. Sen sijaan materiaaleissa on hyödynnetty muovipulloista syntyvää jätettä sekä kierrätettyä korkkia.
Lähteet: Automotive News Europe, Car & Driver, The Drive
Uusimmat
-
23:49
Putin nimesi "kokeellisen" ohjuksen – tämä siitä tiedetään
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää