McLarenin uudessa superautossa ei ole peruutusvaihdetta

Brittivalmistaja McLaren on saanut uunista ulos täysin uuden superauton. Uutuus tottelee nimeä Artura.

McLaren Artura on 670-hevosvoimainen urheiluauto, joka kiihtyy nollasta sataan kolmessa sekunnissa. Varttimaili sujahtaa 10,7 sekunnissa, ja huippunopeuttakin löytyy 330 kilometriä tunnissa. Artura on kuitenkin enemmän kuin nämä superautoille varsin tavanomaiset lukemat antavat ymmärtää.

Artura on nimittäin ladattava hybridi, mistä johtuen sen mukana kulkee koko ajan raskas akusto, vaikkei autoa koskaan edes lataisi. Mikäli lataa, pääsee autolla kolmisenkymmentä kilometriä pelkällä sähköllä.

Akustosta huolimatta auton paino on saatu pidettyä alle 1 500 kilossa, mikä on viitisenkymmentä kiloa vähemmän kuin esimerkiksi perinteisellä polttomoottoriteknologialla varustetussa Lamborghini Aventadorissa.

McLaren on kehittänyt Arturaa neljä vuotta, ja auton jokaisella osa-alueella näkyykin valmistajan tietotaito hiilikuidun sekä muiden erittäin keveiden materiaalien hyödyntämisessä. Mitään ei ole suoraan napattu vanhemmista malleista, vaan kaikki on kehitetty alusta alkaen Arturaan, jotta paino on saatu pidettyä kurissa.

Ei erillistä peruutusvaihdetta – näin pakki toimii

Arturan sydämenä sykkii 3,0-litrainen kaksoisahdettu V6, joka tuottaa 577 hevosvoimaa. Loput satakunta ponia ovat peräisin sähkömoottorista.

Auton vaihdelaatikosta löytyy kahdeksan vaihdetta. Tyypillisesti tämä tarkoittaisi seitsemää eteenpäin ja yhtä taaksepäin, mutta Arturan kohdalla kaikki kahdeksan kuljettavat autoa keula edellä, eikä autossa ole lainkaan erillistä peruutusvaihdetta. Mikäli on tarve liikkua perä edellä, napautetaan vaihteenvalitsin R-asentoon, jolloin auto vaihtaa sähkömoottorille ja pyörittää sitä taaksepäin.

Arturan vaihdelaatikko hoitelee sekä poltto- että sähkömoottoria. Täyssähkömoodissa polttomoottorin ja renkaiden yhteys on täysin poikki, kun taas polttomoottorilla matalissa nopeuksissa ajettaessa sähkömoottorilla tehdään kaksoiskytkinvaihteiston vaihteenvaihdoista pehmeämpiä.

Vaikka Artura on pumpattu täyteen viimeisintä huipputeknologiaa, on McLaren pitäytynyt sen tutussa ja turvallisessa hydraulisessa ohjaustehostimessa. Elektronistakin on epäilemättä testattu, mutta valmistaja sanoo pitävänsä hydraulisen tehostimen tuntumasta.

Arturan veroton hinta on 225 000 dollaria.

Lähde: McLaren, Carscoops

Lue myös:

    Uusimmat