Mercedeksen taktiset kuviot Monacon F1-kisassa saavat selvennystä, kun tiimin ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin valottaa strategisia päätöksiä kilpailun tiimellyksestä.
MAINOS
F1-kausi vain C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
LUE MYÖS: Räikkösellä täynnä tasan sata kisaa ilman voittoa – näistä syistä se on kiikastanut
Lewis Hamilton ajoi kolmanneksi ja Valtteri Bottas viidenneksi kisassa, josta Mercedes tiesi tulevan sille koko kauden vaikein. Kumpikaan kuskeista ei pystynyt haastamaan radalla edellä ajaneita Ferrarin Sebastian Vetteliä ja Kimi Räikköstä saati voittoon ajanutta Red Bullin Daniel Ricciardoa.
Mercedes vastasi totuttuun tapaan seuraajiensa esittämiin kysymyksiin taktisista valinnoista. Yksi katsoja halusi tietää, harkitsiko tiimi Bottaksen ottamista toistamiseen varikolle vajaat 30 kierrosta ennen maalia. Shovlinin mukaan harkitsi.
– Me keskustelimme siitä, mitä voisimme tehdä Valtterille siinä vaiheessa kisaa. Ongelmana oli, että jos olisimme tulleet hakemaan uudet hyperpehmeät renkaat, olisimme menettäneet paljon aikaa ja kumia pitää käyttää sen takaisin kuromiseen, Shovlin perustelee.
– Se on tietysti eri asia, jos turva-auto on radalla, koska porukka on taas nipussa.
– Valtterilla oli kuitenkin vain yksi setti superpehmeitä, jotka vaikuttivat parhailta renkailta ja ne myös laitettiin hänen autoonsa. Eli jos meillä olisi ollut toinen setti niitä, olisimme voineet kokeilla jotain. Siitä ei tosin olisi ollut mitään vaikutusta kisaan ilman turva-autoa. Ja meidän oli vain paras odottaa sitä, insinööri jatkaa.
Mercedes oli tehnyt Bottakselle muista poikkeavan ratkaisun vaihtamalla kierroksella 17 hyperpehmeistä viikonlopun seteistä kovimpiin eli superpehmeisiin, kun taas muut kärkiautot valitsivat ultrapehmeät, kolmesta renkaasta keskimmäiset.
Bottaksen renkaat vaikuttivat Hamiltonin taktiikkaan
Toinen taktinen kulma oli Lewis Hamiltonille tehty aikaisen pysähdyksen taktiikka. Se syntyi Shovlinin mukaan kisan tiimellyksessä. Britti tuli varikolla jo 12 kierroksen jälkeen.
– Otimme Lewisin pysähdykselle aikaisin, koska näimme jo siinä vaiheessa hyperpehmeiden renkaiden heikkenemistä Valtterin autossa.
– Kun hän tuli sisään, se oli jo aika äärirajoilla ja siinä menettää paljon kierrosaikaa. Heti kun menettää eturenkaiden pitoa, ne luistavat enemmän ja siitä tulee tavallaan noidankehä, Shovlin selventää.
Mercedes tiesi menettävänsä Hamiltonin kierrosajoissa paljon, jos jatkavat radalla kuluneilla renkailla.
– Toinen syy oli, että me tiesimme, kun vaihdamme nopeammat renkaat ja pystymme kirimään, pystymme vetämään kärkiautot varikolle. Jos me emme voi tehdä pitkää stinttiä hypereillä, yritämme estää heitä ajamasta pitkään niillä, Shovlin sanoo.
– Siinä mielessä se oli enemmän puolustustaktiikka kuin aggressiivinen strategia, kuten undercut yleensä on.
Daniel Ricciardo alkoi menettää kisassa vauhtia, kun Red Bullin vaihdelaatikosta katosivat kaksi isointa vaihdetta ja voimayksiköstä haihtui yli 160 hevosvoimaa jarrutusenergiaa keräävän MGU-K:n hajottua. Olisiko Mercedes voinut parantaa kuskiensa tilannetta roikkumalla radalla Ricciardon ongelmiin asti?
– Valitettavasti emme olleet tarpeeksi nopeita siihen. Olimme jo joutuneet renkaiden pinnan repeilemisen vaiheeseen ja näimme, että sekä Vettel että Ricciardo olivat meitä nopeampia, joten olisimme radalle jäämällä vain menettäneet aikaa. Emme olisi voineet saavuttaa sillä mitään, Shovlin linjaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.