Mercedes-tallin päätöstä ajaa tuhoton määrä testikilometrejä keskikovalla rengasseoksella on ehditty ylistää Australian F1-kisan kaksoisvoiton jälkeen, mutta asian taustalla on todellisuudessa hyvin yksinkertainen selitys.
Nico Rosberg ajoi voittoon ja Lewis Hamilton kakkoseksi, kun Mercedes päätti ennen kisan puoliväliä tapahtuneen onnettomuuden jälkeen ajaa uusintastartista ruutulipulle yhdellä mediumseoksen rengassetillä.
Kärkipaikat lähdössä varastanut Ferrari sen sijaan jätti Sebastian Vettelille ja Kimi Räikköselle superpehmeät renkaat. Räikkösen kisa katkesi tekniseen vikaan, mutta Vettelin voittotaisto romuttui, kun saksalainen joutui hakemaan vielä yhden uuden rengassetin varikolta.
Mercedes ihmetytti mediaa Barcelonan talvitesteissä, kun se teki valtavan määrän kierroksia juuri keskikovilla renkailla. Tallin tekninen johtaja Paddy Lowe kuitenkin toppuutteli puhumasta neronleimauksista, kun samat kumit ratkaisivat Mersulle kaksoisvoiton Melbournessa.
– Kyse oli (testeissä) yksinkertaisesti kilometrimäärästä. Tavoitteemme oli ajaa 6 000 kilometriä. Keskikovalla setillä pystyy ajamaan 100 ja pehmeällä noin 30 kilometriä, Lowe kommentoi Motorsport.comin mukaan.
– Saimme neljän pehmeän ja kolmen märän kelin setin lisäksi vain mediumrenkaita. Olisimme mieluusti ottaneet enemmänkin renkaita Pirelliltä ja silloin olisimme ajaneet paljon enemmän pehmeilläkin.
– Saimme päivässä seitsemän tai kahdeksan sarjaa renkaita. Jos haluat ajaa 800 kilometriä, tarvitset kahdeksan settiä keskikovia, Lowe perusteli.
Mercedes otti uudet superpehmeät renkaat testattavakseen vasta Australian GP:n kolmansissa harjoituksissa. Siitä huolimatta talli sai autonsa eturiviin aika-ajoissa.
– Harjoitusajat eivät olleet häkellyttäviä, mutta ne paranivat, kun päästiin aika-ajoihin, Lowe totesi.